16.03.2019

Christian Krohg og Sigbjørn Obstfelder på Grand!

Christian Krohg og Sigbjørn Obstfelder på Grand!


(Krohgs maleri Hardt le, fra 1882)
Jeg har for øvrig skrevet om de to før (i en annen kontekst), men for ordens skyld: Christian Krohg, 1852-1925, norsk maler, forfatter og journalist, Sigbjørn Obstfelder, 1866-1900, norsk forfatter. Nå tilbake til Mentz Schuleruds verk. Det er fantastisk mange historier den karen har samlet sammen fra Grand! Her følger en søt liten én:
«Christian Krohg var sjeldnere å se på Grand i årene 1901-09, da bodde han i Paris for det meste, og skrev sine Verdens Gang-innlegg derfra. Men om sommeren var han hjemme i Drøbak, og da kom han inn til Grand tidt og ofte, og skrev noen av sine intervjuer der. I 1901 laget han sitt intervju med Sigbjørn Obstfelder [Dette kan umulig stemme, da Obstfelder som nevnt døde i 1900, så intervjuet fant nok sted noe før, nærmere bestemt i 1895.], som også hadde vært lenge borte på sine reiser, og også vært i Paris.
ˈEn dag sat han pludselig paa ˈGrandˈ. Da jeg havde beholdt det indtrykk fra sidst, at han helst vilde være alene, havde jeg ikke tænkt at gaa hen til ham men nu saa han jo saa aldeles forandret ud. Han var jo den ivrigste, snaksommeste, livsglade unge mand man kunde tænke sig. Jeg skulde til at tegne Obstfelder, og stillet ham op.
ˈMen De vil vel ikke tegne hele figuren? Da kommer jeg til at se saa liden ud. Skjønt, jeg er nu vel ialfald større enn Kristofer Randers [1851-1917, norsk dikter, kritiker og embetsmann],ˈ tilføiet han, og lo lunt.
ˈDe maa ikke staa saa stram,ˈsa jeg.
ˈJeg forsøger i den senere tid at vende mig af med at holde hodet paa skakke.ˈ -
ˈJa, men det er ikke værdt De øver Dem i det nu! ˈ-
ˈJeg forsøger ogsaa at vende mig af med at gaa med saa korte, nervøse skridtˈ.
Han vilde til at lange ud bortover gulvet, men jeg kommanderte ham med stentorrøst til at lade være. Efter en stund vedblev han:
ˈJeg vilde gjerne be Dem om et raad. Jeg vilde forære bort to buketter. Jeg har to kroner. Tror De det er tilstrækkelig? ˈ-
ˈNei.ˈ -
ˈSaa faar jeg kjøbe bare en. Eller jeg kan jo bare gaa op i parken og plukke noen grønne blader. Det er jo ogsaa pent!ˈ -
ˈNydelig!ˈ -
ˈSaa kan jeg heller spise middag for de to kronene! ˈ-
ˈJa!ˈ -
ˈDe kan vel ikke si mig hvor jeg skal faa laant 1200 kroner?ˈ -
ˈNeimen om jeg kan!ˈ -
ˈDer skal nemlig være en saadan god violin at faa kjøbt. Jeg liker saa godt at spille paa violin.ˈ
Mesterlig har Krohg her i tekst og tegning [tegningen følger dessverre ikke med i min lille gjengivelse] risset opp den sky poet, en natur så forskjellig fra ham selv som vel mulig. Krohg slutter med å si: ˈDet var ligesom vi begge var kommet paa en ˈfeil klodeˈ. Fordi vi var kommet paa den sammeˈ»
For første innlegg fra Grand, klikk her. For forrige innlegg fra Grand, klikk her, for neste innlegg, klikk her.

Kilde: Mentz Schulerud: «På Grand i hundre år, 1874-1974» (Gyldendal Norsk Forlag, Oslo, 1974), s. 141-142, Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar