19.03.2019

Stuntpoeten

Eller kanskje jeg skulle ha kalt ham gatepoeten? Det ene eller det andre, en venn av meg traff ham i alle fall utenfor Vinderen Vinmonopol for noen uker siden. Poeten forsøkte å prakke på min kamerat et eksemplar av = Oslo, men ble da opplyst at han allerede hadde kjøpt det. Og så skjedde det; med lysets hastighet dro selgeren fra sin romslige lomme opp et lite burgunderrødt hefte, snaue 8 cm bredt og 10 cm høyt. Det er ikke tykt, og heller ikke paginert. Forsiden er prydet med følgende noe uforløste opplysning:
XYDUR
DREAMS
OF
XIBILITRIES
Når man googler dette noe uforståelige (som det også er) finner man raskt frem til en kar med kallenavn Poe (som jeg vagt minnes fra Forfatterbloggen for noen år siden), også kalt Poetrixx. På nettet (fra august 2018 og frem til disse dager) er han i dialog med den noe mer kjente forfatteren Stian Landgaard.
Nok om det, min venn ble altså tilbudt diktsamlingen, selgeren fortalte med et sleskt smil at han kunne få det dersom han «Vippset» 100 kroner. På baksiden av diktsamlingen stod til og med nummeret: 918 011 69. Nå er det ikke så vanskelig å slå opp i Gule Sider heller, og skal man tro det som står der, heter dikteren Geir Otto Dahlie og er bosatt i Leirbuktveien i Forsøl, noe som for meg høres ut som et ganske gjørmete sted utenfor Hammerfest.
Selge kunne poeten om ikke annet, og la til opplysningen om at han hadde fått trykt opp diktsamlingen i Polen, og at «Petter Stordalen hadde kjøpt et eksemplar», så da måtte jo min venn også! Og det gjorde han! Jeg gjengir nedenfor to dikt. Jeg tør påstå at dikteren må ha en ganske spesiell fantasi, og muligens vært påvirket av noen høyst merkelige substanser. Eller hva tror dere?:
«STJERNENE ER UNDER
NEGLENE MINE
Crash!!
Brunost in the evening baby!
En stank av lydløse signals
streifer en bøtte
av uforløste tanker i
ettermiddagssola
idet min filletante knabber
en banan med stortåa i Øst-
Vesterålen
Bestemor knasker havregrøt
i møkkakjelleren
mens Satan ligger og gnager
på en gammel snabel som han
fant på dynga i Kabelvåg . . .
den heldiggrisen!»
Det var et av de mer moderate. Følgende kan muligens ha vært skrevet litt senere på kvelden:
«BALLISTISK SUGESNURR
Mette Marit sitter naken
i en katedral og broderer takstein
mens hennes pisshorny pussy
pulserer i ujevne rytmer
til den vare, stillfarlige
kirkemusikken til Gorgoroth
Ved alteret står en gammel
reveenke og strironker
den hellige Planke-Messias med
bable snefrakk i ræva
og Berit går brekende bananas i
bunad på Bahamas
etter at Jesus den fjotten ble
klistret opp på kjærlighet på pinne
Vi bestiller en papiljotthest
med lettrøkte frueknær
og marinert boblebad-saus
på Bølgen & Moi
det er et rimelig og velsmakende
springbrett til evigheten,
forsikrer servitøren.
Jeg snur meg og gløtter over
skulderen
Osama bin Laden steker
vaffelkaker
til de ukristne kidsa i barnehagen
og lyktes omsider med å tømme
en sekk
av det aller fineste og vareste
sponhelvete
ned i de stridslystne
strømpelestene til
den torsketiss-foraktelige
tåfisfortryller
mens Anders Behring Breivik
blir kronet til Konge i den
syvende himmel
Ved hans trone ligger den vesle
musa
som han kjørte over på sin tur til
Skjebneøya
den salver hans føtter med sin
lystige tunge
Då kviskra Frøy lågt til Tjatse:
Eg tek meg ein after shave-
bananas
i Sydhavet klokka ti i morgon
bitti!
U comin baby?»
(Dekkende overskrift?)
For mine egne dikt, klikk eksempelvis her. For neste stuntpoet, klikk her. For forrige innlegg klikk her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar