19.03.2019

Tor Ulven

  Noen diktanalytiker eller musikk-kjenner er jeg ei. Men man må få lov til å være glad i både det ene og det andre på tross av manglende kunnskaper. Når det gjelder førstnevnte kategori, gjorde en venn meg nylig oppmerksom på Tor Ulven. Dikteren kjente jeg lite til i forkant. Men; bedre sent enn aldri.
  Ulven ble født i november 1953. Han gikk dessverre, som flere andre kreative mennesker bort tidlig. Dagen etter Norges nasjonaldag 1995 begikk han selvmord, 41 år gammel. Gjennom sitt korte liv, skriver Wikipedia at tekstene var «preget av en tomhetsfølelse, dødsbevissthet og eksistensiell pessimisme kombinert med originale språklige bilder, utpenslet skrivemåte og en indre ambivalens». Han kjempet nok flere kamper, mest i det indre vil jeg driste meg til å påstå. Hans produksjon bestod mest av lyrikk, men også en roman og en del historier. Han mottok flere priser, blant andre Doblougprisen i 1995, som deles ut av Svenska Akademien nettopp 17. mai hvert år. Om Ulven fikk budskapet om prisen i forkant av sin bortgang er meg ukjent. Men det er ingen hemmelighet at han var gravalvorlig og svært mediesky; han ga kun et intervju som ble publisert i tidsskriftet Vagant i 1993. Ulven var den første (av kun 3) som mottok Obstfelderprisen, det skjedde i 1993.
(Tor Ulven)
  Diktet som jeg fikk både opplest og overbrakt skriftlig, heter «Minutter»:
Minutter, kanskje timer
av din eksistens
som du har glemt,
men som jeg
husker. Du lever
et hemmelig liv
i en annens minne.
  I en nekrolog skrevet av Tore Renberg (1972-, norsk forfatter), vises det til at Ulven også hadde humor, i følgende dikt fra 1984 i alle fall i tittelen, om enn ikke innholdet:
«(Fra en rekordbok)»
Se
kvinnen med
verdens minste
øyne.
Bare to
skrukkete groper
i hodet
som avtrykk
etter skjebnens rosiner.
Hun kan ikke se.
Men det finnes
dem som mangler øyne
helt.
Andre blir født
uten hode.
Andre igjen
blir aldri født. Bare
tenkt.
De
har verdens minste øyne.
Kilde: Wikipedia (også med link til nekrolog). Takk til formidleren av dikt!
For forrige dikter, klikk her. For neste, klikk her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar