08.03.2019

Ibsenkalender - 1895 - Kristiania (del 2)

1895 - del 2
15.01 (ti) Skriver kort brev til «teaterchef» Hans Schrøder: «Dr: Henrik Ibsen beder venskabeligst om at måtte betale for de modtagne billetter. Beløpet følger indlagt.» (vedlagt 50 kroner). Brevet gjaldt sannsynligvis premieren på «Lille Eyolf» samme dag. Skriver også kort brev til Hildur Andersen (se 30.07.1874): «Tak for rosen! Tak for alt dejligt! Tag endelig frøken Berven med!» Rosen var sannsynligvis i anledning premieren på «Lille Eyolf» samme dag, for sangerinnen og Hildurs venninne Ragnhild Berven (som fylte 32 år samme dag), se 22.10.1893. «Lille Eyolf» av 12.01.1895 oppført på Christiania Theater. Første av 36 forest. frem til 13.12.1895, spilleperioder 15.01.-07.06.1895 (27 forest., iht Anker også hver dag frem til og med 25.01, deretter 27., 28., 29., 30.01, 01., 03., 05., 07., 11., 13., 19., 21., 26.02, 05., 14., 20., 28.03, 09.04.1995) og 27.08.-13.12.1895 (iht Anker 7 forest., også 02., 11., 21., 28.09, 05.10.1895). Oppført som turné 12.06.1895 i Drammens Theater, 16.06.1895 i Skiens Festivitetslokale, Skien, 19.06.1895 på Theatret i Arendal, 25.06.1895 på Stavanger Theater, 19. og 22.08.1895 på Kristianssand Theater. Nicolai Halvorsen (se 02.02.1879) spilte i rollen som «Alfred Allmers», Ragna Marie Wettergreen (1864-1958, født Olsen, norsk skuespillerinne, kunstnernavn Ragna Rynning) som «Rita Allmers», Tordis Halvorsen (ukjent) som «Eyolf», Johanne Dybwad (se 12.02.1889) som «Asta Allmers», Johan Løvaas (muligens Johan Markus Løvaas, født 1870, norsk skuespiller) som «Ingeniør Borghejm», Alma Isabella Bosse Fahlstrøm (1863-1946, danskfødt skuespillerinne) som «Rottejomfruen». HI var til stede (bla sammen med Christian og Caroline Sontum og deres datter Bolette, se 31.10.1851 og 1892) under premieren, og inntok sin plass i en prosceniumslosje, skjult for publikum. Etter siste akt ble HI hilst «med endeløs Jubel» og fremkalt på scenen to ganger. Teaterdirektør Albert Ranft (se 01.10.1886) var også blant tilskuerne. Oppførelsen anmeldt samme dag i ukjent medium (men muligens i Aftenposten), og (på ukjent dato i 1895) i Dagbladet (nr 15), Kristiania. Normann skriver om en av prøvene til oppføringen som HI skal ha vært på: «Han kunde sitte og se på en prøve, og gå i beste fall noenlunde ufornærmet bort. Hvis han sa noe, var det noe slikt som i ˈLille Eyolfˈ engang, da Johanne Dybwad spilte Asta Almers. Hun skal ha en paraply med sig. Den glemte hun. Ibsen så på hele prøven, men det eneste han sa var: 
  ˈParaplyen, fru Dybwad, De glemmer paraplyen.ˈ» «Lille Eyolf» (Le petit Eyolf) av 11.12.1894 oversatt av Moritz Prozor (del 3 av 3, én akt per del), publisert i tidsskriftet La nouvelle revue, se også 15.12.1894 og 01.01.1895. Ove Rode (se 03.10.1885) skriver (del 3 av 3) om «Lille Eyolf» (usikkert om oppføring eller boken) i Politiken. Oppføring av «Lille Eyolf» Berlin referert 12.01.1895 anmeldt i Aftenposten (nr 28). Oppføring av «En 
folkefiende» Italia referert 21.03.1894 omtalt i Corriere della sera, La perseveranza, Il secolo, Il sole og La Lombardia. GiuDamD, s. 244 (note 123), Ibsen.nb.no, HIS, HIS 
(«Oppførelser»), FU, bind 9, X, HISB15s312+758+760, Meyer, s. 737, Figueiredo, «Masken», s. 449, NBI, Ferguson, s. 405, Edvardsen, s. 269, BKS, s. 240, IBS, Normann, s. 252+262, Vevstad, s. 25-26, Just, s. 295, Anker («Christiania Theater»), s. 57.

16.01 (on) Oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania referert 15.01.1895 anmeldt av Kristofer 
Randers (se 22.02.1880) i Aftenposten (nr 29), av Nils Vogt (se 09.12.1882) i Morgenbladet (nr 26), anonymt i Verdens Gang (nr 13), og i Ørebladet, Kristiania. Se 15.03.1895 for oppføring av «Peer Gynt» Åbo (Turku), og 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. Ibsen.nb.no, NBI.

17.01 (to) «Lille Eyolf» (Klein Eyolf) av 12.01.1895 oppført (på tysk) av Theater der 
Modernen (ledet av Emil Messthaler, 1869-1927, skuespiller, regissør og teaterdirektør) på 
Grand Théâtre, Amsterdam. Også oppført 22., 23. og 25.04.1895 på Münchner Volkstheater, München. Rudolf Hock (ukjent) spilte i rollen som «Alfred Allmers», Jenny Marba (1869-1942, født Abramsohn, tysk skuespillerinne) som «Rita Allmers», Milly Krause (ukjent) som «Eyolf», Julie Sanden (ukjent) som «Asta Allmers», Otto Rippert (1869-1940, tysk skuespiller og filmregissør) som «Ingeniør Borghejm», Lina Küsmann (ukjent) som «Rottejomfruen». Oppføring av «En folkefiende» Italia referert 21.03.1894 omtalt i Gazzetta dei teatri og Piccolo Faust. Oppføring av «Lille Eyolf» Berlin referert 12.01.1895 anmeldt (del 1 av 2) i Aftenposten (nr 32), med utdrag fra anmeldelser i tyske aviser. Oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania referert 15.01.1895 anmeldt av Fernanda Nissen (se 22.12.1894) i Social-Demokraten (nr 14+15), og av signaturen «J.W.» i Bergens Aftenblad. Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. GiuDamD, s. 244 (note 123), Ibsen.nb.no, FU, bind 9, XI, HISB15s305, NBI, IBS. 

18.01 (fr) Skriver brev til Jacob Hegel (se 02.07.1870), mest relatert til investeringer. Se 15.03.1895 for oppføring av «Peer Gynt» Åbo (Turku), og 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania.

19.01 (lø) Oppføring av «Lille Eyolf» Berlin referert 12.01.1895 anmeldt (del 2 av 2) i 
Aftenposten, med utdrag fra anmeldelser i tyske aviser. Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania, og 07.03.1879 for oppføring av «Samfundets støtter» Kristiania. NBI.

20.01 (sø) Skriver brev til August Larsen (se 18.09.1867), mest økonomirelatert og en oppfølger av brevet til Hegel to dager før. «Samfundets støtter» (Die Stützen der Gesellschaft) av 14.11.1877 oppført av Verein Freie Volksbühne Hamburg-Altona. Hugo Gerlach (ukjent) spilte i rollen som «Konsul Bernick», Else Vilain (ukjent) som «Fru Bernick». Oppføringen omtalt i Hamburger Echo samme dag. Oppføring av «En folkefiende» Italia referert 21.03.1894 omtalt i L’arte drammatica. 3. opplag av «Lille Eyolf» av 11.12.1894 utgitt. 1250 + 75 eksemplarer, HIs honorar 780 kroner. HISB15s322 hevder imidlertid at denne datoen for utgivelsen av 3. opplag «må være feil. Boken ble annonsert i Dagbladet i begynnelsen av juni, men synes ikke å ha kommet ut før mot slutten av året.» HI skrev selv i brev av 12.03.1895 om opplaget at det «er under trykken og rimeligvis udkommer i næste uge», se også 14.03.1895. Diktet/parodien «Klein Eyolf : eine Geisterstimme» publisert i Kladderadatsch (nr 3), Bonn. Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. HIS («Utgivelse»), Ibsen.nb.no, FU, bind 9, VII, Meyer, s. 731, Figueiredo, «Masken», s. 449, HISB15s322+325, GiuDamD, s. 244 (note 123), NBI, IBS.

21.01 (ma) Skriver kort brev til Christiania Theater: «Dr: Henrik Ibsen udbeder sig 2 billetter på 1ste bænk i 2det parket til forestillingen i morgen, tirsdag.» Det er ikke kjent hvem billettene var til, men forest. var «Lille Eyolf» referert 15.01.1895. «Lille Eyolf» av 12.01.1895 oppført på Den Nationale Scene, Bergen. Første av ukjent antall forest., men basert på anmeldelse av 24.01.1895 oppført 23.01.1895 «for anden Gang», og iht FU oppført 11 ganger frem til 17.02.1895. Severin Roald (se 30.05.1889) spilte i rollen som «Alfred Allmers», Mari Irgens-Hansen (født Bjerke 1870, norsk skuespillerinne, gift 1894 med Johan Irgens Hansen, se 29.11.1882) som «Rita Allmers», Aagot Kavli (1882-1978, gift Nissen, norsk skuespillerinne) som «Eyolf», Johanne Voss (se Paulsen 03.12.1890) som «Asta Allmers», Olav Voss (1864-1912, norsk skuespiller, gift 1891 med Johanne) som «Ingeniør Borghejm», Octavia Sperati (se 02.02.1879) som «Rottejomfruen». Musikk av Ludvig van Beethoven (se 16.03.1894), Dunkler (muligens Emile Dunkler, 1841-1871, nederlandsk komponist) og Richard Wagner (se 15.07.1876). Etter premieren sendte skuespillerne og teatersjef Johan Irgens Hansen (se 29.11.1882) et telegram til HI: «Mange Tak for i aften!». Samme dag ble stykket oppført (på svensk) på Svenska Teatern i Helsingfors, Finland. Første oppføring av stykket i Finland, og første av 6 forest. (2. gang 23.01.1895) frem til 15.05.1895 da Tore Svennberg (se 05.05.1885) gjestespilte som «Alfred Allmers» og Julia Håkansson (se 28.10.1887) som «Rita Allmers», bla 22. og 24.02.1895 da Hilma Bruno (se 16.01.1885) spilte i rollen som «Asta Allmers». Adolf Berlin (se 16.12.1881) spilte i rollen som «Alfred Allmers», Valborg Holmlund (1874-1942, gift Hansson 1899, svensk skuespillerinne) som «Rita Allmers», Vera Wallgren (ukjent) som «Eyolf», Signe Widell (1869-1922, svensk skuespillerinne) som «Asta Allmers», Henric Ljungberg (eg. Karl Henrik Ljungberg, født 1862, svensk skuespiller) som «Ingeniør Borghejm», Ida Brander (se Reis 09.12.1880) som «Rottejomfruen». Regi ved Adolf Victor Teodor Castegren (1861-1914, svensk skuespiller, regissør og teaterleder), oversettelse ved Robert von Holten (se 21.11.1884). Oppføringen anmeldt (på ukjent dato i 1895) av Julio N. Reuter (se 20.02.1893) i Finsk tidskrift (nr 1), Helsingfors. Oppføring av «En folkefiende» Italia referert 21.03.1894 omtalt i La Lombardia. Se 22.06.1895 for oppføring «Brand» Paris, og 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. GiuDamD, s. 244 (note 123), Ibsen.nb.no, HIS («Oppførelser»), FU, bind 9, XI, HISB15s310+313+760, Meyer, s. 738, NBI, IBS, Wiers-Olsen, s. 356, Paulson, s. 90. 

22.01 (ti) Oppføring av «Samfundets støtter» Hamburg referert 20.01.1895 omtalt i 
Hamburger Echo. Oppføring av «Lille Eyolf» Bergen referert 21.01.1895 anmeldt av Finn 
Bøgh Henrikssen (født 1869, norsk redaktør) i Bergens Tidende (nr 22, del 1 av 2), i 
Aftenposten (nr 43), og Bergens Aftenblad. Oppføring av «Lille Eyolf» Helsingfors referert 21.01.1895 anmeldt i Helsingfors aftonblad (nr 18). Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. Ibsen.nb.no, NBI, IBS.

23.01 (on) Se 21.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Bergen og i Finland, og 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania.

24.01 (to) Sender telegram til Den Nationale Scene i Bergen: «Tak for telegrammet! 
Undskyld Forsinkelsen. Mange Hilsener.» Telegrammet (som svar på telegram gjengitt 
21.01.1895) trykt samme dag i Bergens Tidende. Oppføring av «Lille Eyolf» Bergen referert 21.01.1895 anmeldt av Finn Bøgh Henrikssen (se 22.01.1895) i Bergens Tidende (nr 24, del 2 av 2). Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. Ibsen.nb.no, HIS, NBI. 

25.01 (fr) Oppføring av «Lille Eyolf» Bergen referert 21.01.1895 anmeldt av Didrik Grønvold (se 1876) i Dagbladet (nr 24), Kristiania, oppføring av stykket i Berlin referert 12.01.1895 anmeldt i Aftenposten, og av stykket i Kristiania referert 15.01.1895 anmeldt av Otto Andreas Valseth (1861-1913, norsk forfatter, dramatiker, sceneinstruktør, redaktør og journalist) i Tyrihans, Kristiania, som også trykker en karikatur av HI på stylter i forskjellige høyder med tittel «Stadig væk højere op». Politiken skriver om «Vildanden» (ukjent om oppføring eller utgivelsen av 11.11.1884). Om foredrag holdt av Julius Wahle om HI, se innledningsvis for 1895. Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. Ibsen.nb.no, NBI, Vevstad, s.
24-25.

26.01 (lø) Skriver brev til Suzannah i Meran (Italia), og innleder: «Heroppe er det bitterlig koldt i denne tid, kan du tro. Så det er visst en stor forskel på den temperatur, du lever under. Men mig gør kulden ingenting. Ikke en eneste gang har jeg hidtil været forkølet i vinter.» HI nevner også at Hans Conrad (d.y.) Thoresen (se 07.01.1856) «er udnævnt til sorenskriver i Rakkestad», og at han har møtt Dorothea Falsen (se Thoresen 07.01.1856) og hennes datter Magdalena Falsen (se 13.12.1891). Videre: «Herman ser undertiden indom til mig. Konrad Megrund er kommen til byen for at fortsætte studierne. Bergliot spiser her med mig om søndagene. Men fra hende hører du vel direkte eller gennem Sigurd. Både hun og gutten har det godt.» Om Johan Herman Thoresen, se 07.01.1856, Hans Conrad Thoresen Megrund (1874-1955, norsk prest, nevø av Suzannah), om Bergliot og sønnen Tancred se hhv 17.09.1884 og 11.07.1893. Oppføring av «Lille Eyolf» Bergen referert 21.01.1895 anmeldt i Revyen, Bergen. Se 07.03.1879 for oppføring av «Samfundets støtter» Christiania Theater, og 15.12.1894 for oppføring av «Et dukkehjem» Wien. Oppføring Wien omtalt i Neue Freie Presse. Ibsen.nb.no, NBI, IBS.

27. 01 (sø) Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania.

28.01 (ma) Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania.

29.01 (ti) Olga Hassel (se 1895) holder foredrag om «Lille Eyolf» av 11.12.1894 i 
«Diskussionsforeningen» i Larvik. Oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania referert 15.01.1895 anmeldt (del 1 av 2) av Jacob Breda Bull (se 15.12.1881) i Morgenbladet, Kristiania. Se
15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. NBI.

30.01 (on) Skriver brev til Henriette Andersen Aars (se 16.01.1893): «Ifølge Deres opfordring oversender jeg Dem herved 10 kroner som bidrag til opførelsen af et kapel på Holmenkollen. Jeg finder ikke det er godt forsvarligt at afgive mer til dette øjemed så længe vi har de mange frysende, nødlidende mennesker rundt omkring os.» Sammen med brevet ligger gavebrevet til biblioteket fra Henriettes sønn Jens Ludvig Andersen Aars (født 1879) datert 21.10.1943, som flg: «Vedlagte brev fra Henrik Ibsen, som jeg gjerne forærer til Universitetsbiblioteket, ga min mor meg da Holmenkollkapellet ble inviet med den bemerkning: gjem på brevet gutten min, men tro bare ikke at det var en tikrone jeg ba om.» Kapellet (reist som tømmerkirke) ble innviet i 1903. «Lille Eyolf» av 12.01.1895 oppført av Albert Ranft (se 01.10.1886) sällskap på Stora Teatern i Göteborg. Også oppført som turné 07. og 08.03.1895 på Malmö Teater, 10.03.1895 på Hälsingborg Teater, 14.-19.03.1895 (6 forest.) på Vasateatern i Stockholm. Fullstendig turnéliste ikke fremskaffet. Første oppsetning av stykket i Sverige. Tore Svennberg (se 05.05.1885) gjestespilte i rollen som «Alfred Allmers», Julia Håkansson (se 28.10.1887) gjestespilte i rollen som «Rita Allmers», Karla Strandberg (ukjent) spilte i rollen som «Eyolf», Sigrid Eliason (se 02.02.1892) som «Asta Allmers», Albert Ranft (som også hadde regien) som «Ingeniør Borghejm», Julia Magnusson (se 02.02.1892) som «Rottejomfruen». Scenografi ved Thorvald Rasmussen (se 02.02.1892) og Jens Wang (se 1889), oversettelse ved Gustaf af Geijerstam (se 20.09.1883). Oppføringen (på Vasateatern) anmeldt (på ukjent dato i 1895) av Charles Johansson (psevdonym for Harald Molander, se 1883) i Nordisk revy för litteratur och konst, Stockholm. Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. HISB15s315, Ibsen.nb.no, HIS («Oppførelser»), FU, bind 9, XI, HISB15s760, Meyer, s. 738, NBI, IBS.

31.01 (to) Vittighetsbladet «Korsaren» trykker tegning av HI (tegnet av Gustav Lærum, 1870-1938, norsk tegner og billedhugger), med undertekst: «Ibsen som Atlas, der bærer 'Grand' paa sine Skuldre.» Lærum ga (på ukjent tidspunkt i 1895) ut en egen mappe med karikaturer av kjente Kristiania-personer, i første rekke HI, under tittelen «Fra 'Uret' til 'Grand'», Kristiania, Parmann. Lærums mappe fantes (oppskåret fra forlaget) i HIs private bibliotek/boksamling, med dedikasjon fra forfatteren (tegneren). Oppføring av «Lille Eyolf» Göteborg referert 30.01.1895 anmeldt av Karl Warburg (se 08.06.1877) i Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning, og av signaturen «G.B.» i Göteborgs-posten. Se 18.10.1869 for oppføring av «De unges Forbund» Christiania. HIS, Ibsen.nb.no, Caricature drawings, copyright The National Library of Norway, NBI, Ibsen85-86, s. 70.

Februar. Skriver iht SIB brev (tapt) til Serine Regine Normann (1867-1939, norsk forfatter). Se 15.02.1895 om hilsen til Agnes Sorma (se mars 1892 og sist 12.01.1895), se 27.11.1894 for oppføring av «Gengangere» Berlin, og 07.04.1894 for oppføring av «Fruen fra havet» Napoli. «Gengangere» (Gespenster) av 20.05.1882 oppført på «Theater am Gärtnerplatz», München. SIB, FU, bind 6, XXIX.

01.02 (fr) Om brev til Christiania Theater, se 04.02.1895. Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania.

02.02 (lø) Sigurd tilbake (basert på brev av 06.02.1895 til Suzannah) fra Meran, Italia. 
Oppføring av «Gengangere» Italia referert 15.03.1894 omtalt i L’arte drammatica (nr 23). F. Anstey (se 21.03.1891) publiserer en parodi (del 1 av 3, se også 09. og 16.02.1895) på «Lille Eyolf» av 11.12.1894 i Punch, London: «Little Mopseman» (se også innledningsvis 1895). Harald Molander (se 1883) skriver (anonymt) om «Vildanden» av 11.11.1884 i Göteborgsposten. Ibsen.nb.no, HIS, IbsDavis, s. 334 (note 2).

03.02 (sø) «Gildet på Solhaug» (Prazdnik v Sol’gauge) av 02.01.1856 fremført i prosaoversettelse på Alexandrinsky Teater i St. Petersburg, Russland. Oppførelsen var en beneficeforest. for Marija Savina (se 08.02.1884). Oppføring av «Gengangere» Italia referert 13.02.1894 omtalt i L’arte drammatica (nr 23). Se 10.11.1893 for oppføring av «En folkefiende» Belgia, og 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. Ibsen.nb.no, Meyer, s. 738.

04.02 (ma) Skriver brev til Jacob Hegel (se 02.07.1870), mest økonomirelatert, men også en takk for «den glædelige meddelelse om det nye oplag» av «Brand» av 16.03.1866 (13. opplag, se 04.09.1895). Skriver også kort brev til Christiania Theater (av SIB datert til «ca.1/2» 1895): «Dr: Henrik Ibsen udbeder sig til den første opførelse af Jonas Lies nye stykke 2 parketbilletter foran til højre.» Forest. var «Lystige koner» som hadde premiere samme dag, det er ikke kjent hvem som ble med HI til premieren. Om Jonas Lie, se vår 1851. HI bokfører 500 kroner som honorar fra Olaus Olsen (se 26.07.1883) for oppføring av «Lille Eyolf» i Norge (utenom Kristiania og Bergen), se også 15.02.1895. HISB15s315+317+323.

05.02 (ti) Skriver brev til ukjente mottagere med overskrift «Opraab»: «Undertegnede Venner af norsk scenisk Kunst tillader sig herved at indbyde til Tegning af Bidrag til et plastisk Mindesmerke over Johannes Brun.» I tillegg til HI er brevet underskrevet av Hans Rasmus Astrup (1831-1898, norsk forretningsmann og politiker), Gudbrand Bøhn (1839-1906, norsk fiolinist, konsertmester og pedagog), Bertram Dybwad (se 16.07.1891), Fredrik Garmann (se 24.01.1883), Bertrand Eugen Heyerdahl (1851-1909, norsk disponent og skipsreder), Henrik Klausen (se 24.02.1876), Hartvig Lassen (se 25.03.1856), Eilif Peterssen (se 1875 München), Hans Schrøder (se 02.11.1878), Mathias Skeibrok (se 13.06.1888), Per Carl Winge (1858-1935, norsk komponist og dirigent), Brynjulf Bergslien (se 04.12.1875), Lorentz Dietrichson (se mars 1859), Theodor Christian Brun Frølich (1834-1904, norsk oberst og hoffsjef), Sigvard Gundersen (se 17.01.1864), Iver Andreas Fredrik Holter (1850-1941, norsk dirigent og komponist), Henrik Jæger (se 13.12.1881), Bernhard Wilhelm Gustav von Krogh (1829-1913, norsk dekorasjonsmaler og teatermaler), Marcus Jacob Monrad (se oktober 1850), Arnoldus Reimers (se 18.101.1869), Jens Selmer (se 18.10.1869) og Georg Fredrik Strømdal (1856-1914, til ca 1887 Georg Nielsen, norsk maler). Bronsestatuen av Johannes Brun (se 15.04.1852) ble reist ved Nationaltheatret i 1902, og flyttet 1986 til Bankplassen. I Aftenpostens anmeldelse av Jonas Lies (se vår 1851) stykke dagen før heter det: «Forestillingen overvares af kongen, ligesom Ibsen saaes at være tilstede i Parket.». HISOT («Signaturer», NBO TSark A 40) omtaler også en signatur «på innbydelsesbrev til minnesmerke over Johannes Brun» datert 10.10.1895, som er et senere møtereferat der HI blant andre har signert. Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. HISB15s315+316.

06.02 (on) Skriver brev til Suzannah, bla om sønnen som var kommet hjem etter opphold i Meran: «Sigurd kom hjem lørdags aften etter en besværlig og forsinket rejse, hvorom han vel har berettet dig. Han og Bergliot var til middag hos mig søndag og da fik jeg jo vide en hel del om hvorledes du har det: men jeg får naturligvis vide mer næste gang.» Og om egen økonomi: «Kan du gætte, hvor meget jeg allerede nu har sat fast af indkomne honorarer? Ikke mindre enn tyve tusend kroner! Og jeg håber i den nærmeste fremtid at kunne sætte fast endnu fire tusend kroner til uden at vi på nogen måde behøver at blotte os.» Og: «Her i huset går alting sin jævne gang. Maden er meget god og så rigelig at vi har nok til aftens også. Lina sørger samvittighedsfuldt og med omtanke for at alt blir udnyttet på bedste måde,- 'således, som jeg har lært det af fruen', siger hun på sin vestlandsk. Af frøken Cappelens dejlige sild har vi endnu en hel del i behold, og de er fremdeles lige gode, bare de vandes en smule.» Lina Jakobsen (se oktober 1892) var husholdersken, om Sofie Cappelen se 29.12.1894. Brev/opprop av 05.02.1895 gjengitt i Aftenposten (nr 78). Se 15.12.1894 for oppføring av «Et dukkehjem» Wien (oppførelsen omtalt i Neue Freie Presse), og 24.11.1892 for oppføring av «Samfundets støtter» Chieti, Italia. HIS, Ibsen.nb.no, IBS.

07.02 (to) Oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania referert 15.01.1895 anmeldt (del 2 av 2) av 
Jacob Breda Bull (se 15.12.1881) i Morgenbladet, Kristiania. Oppføring av «En folkefiende» 
Italia referert til 21.03.1894 omtalt i Corriere della Sera, og oppføring av «Lille Eyolf» som turné i Norge referert 15.02.1895 omtalt i Finnmarksposten. Se 21.03.1894 for oppføring av «En folkefiende» Milano, og 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. 
Ibsen.nb.no, NBI.

09.02 (lø) Oppføring av «Lille Eyolf» Bergen referert 21.02.1895 anmeldt (del 1 av 9) av 
Brynjulf Johannessøn Klingenberg (1845-1920, norsk ingeniør og infanterikaptein) i Revyen, Bergen. F. Anstey (se 21.03.1891) publiserer en parodi (del 2 av 3, se også 02. og 16.02.1895) på «Lille Eyolf» av 11.12.1894 i Punch, London: «Little Mopseman» (se også innledningsvis 1895). Se 18.10.1869 for oppføring av «De unges Forbund» Christiania. NBI, IbsDavis, s. 334 (note 2).

10.02 (sø) Skriver brev til August Larsen (se 18.09.1867), bla ifb oppføring av «Lille Eyolf» 
«i de danske provinsbyer». Om turnéen, se 07.06.1895. Se 13.02.1894 for oppføring av «Gengangere» Milano (oppførelsen omtalt i Corriere della Sera), og 10.11.1893 for oppføring av «En folkefiende» Belgia. Ibsen.nb.no.

11.02 (ma) Skriver brev til Georg Brandes (se 25.04.1866), bla en takk for å ha mottatt hans «Goethe og Marianne v. Willemer» (publisert i Tilskueren januar 1895). Brandes avhandling handlet om forholdet mellom Johan Wolfgang von Goethe (se 1847) og Marianne von Willemer (1784-1860, østerrikskfødt skuespillerinne og danserinne) i 1814-1815. Ove Rode 
(se 03.10.1885) skriver om «Lille Eyolf» (ukjent om oppføring eller utgivelsen av 
11.12.1894) i Politiken. Se 24.11.1892 for oppføring av «Samfundets støtter» Firenze, Italia, og 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania.HIS, NBI, Koht (bind II), s. 255.

12.02 (ti) Oppføring av «Gengangere» ved flere teatre i München omtalt i ukjent medium (i Norge) under tittel «H. Ibsens 'Gjengangere'.» Hvilke oppføringer er ikke kjent. NBI.

13.02 (on) Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania.

14.02 (to) «Lille Eyolf» (Klein Eyolf) av 12.01.1895 oppført på Herzogliches Hoftheater in Meiningen. Ludwig Wüllner (1858-1938, tysk sanger, skuespiller og resitator) spilte i rollen som «Alfred Allmers», Auguste Prasch-Grevenberg (se 08.07.1887) gjestespilte i rollen som «Rita Allmers», Emmy Möller (ukjent) spilte i rollen som «Eyolf», Elsa Jäger (født 1871, tysk skuespillerinne) som «Asta Allmers», Hr. Sauermann (muligens Carl Saurmann, se 21.06.1893) som «Ingeniør Borghejm», Frk. Stolzenberg (ukjent) som «Rottejomfruen». August Lindberg (se 16.10.1878) setter opp «Lille Eyolf» av 12.01.1895 som turné med premiere i Åbo, Finland. Lindberg spilte i rollen som «Alfred Allmers». HIS, Ibsen.nb.no, IBS, Ystad, s. 145.

15.02 (fr) Skriver hilsen (av SIB datert til «februar») til Agnes Sorma (se mars 1892), skrevet på en tamburin, trykt i Verdens Gang 25.02.1895: «Zerbrochen ist das Tambourin der allerbesten Nora,- zerbrochen schicke ich es wieder. Meine Dankbarheit bleibt aber immer, immer heil. In Ergebenheit Henrik Ibsen.» Sorma spilte i rollen som «Nora» i oppføring referert 28.04.1892, 11.12.1893 og 03.09.1894. «Lille Eyolf» av 12.01.1895 oppført av Olaus Olsens (se 26.07.1883) Theaterselskab som turné med premiere på Vardø Theater. Også oppført 28.02.1895 på Theatret i Hammerfest, 06. og 10.03.1895 på Theatret i Tromsø, 27., 29., 31.03 og 08.04.1895 på Trondhjems Theater (frem til 25.04.1895 iht HISB15s330), 26.04.1895 på Theatret i Kristiansund, 06.05.1895 på Theatret i Ålesund, 23. og 27.05.1895 på Theatret i Stavanger, 07.06.1895 på Theatret i Kristiansand, 12.06.1895 på Theatret i Arendal, 24. og 26.06.1895 på Theatret i Tønsberg, 29.10.1895 på Fredrikshalds Theater i Halden, 30.10.1895 på Theatret i Phønix, Fredrikstad, og 03.11.1895 på Theatret i Moss. Iht HISB15s330 ble også stykket oppført på ukjente datoer frem til 26.06.1895 i Molde, Flekkefjord, Mandal, Farsund, Lillesand, Arendal, Kragerø, Risør, Brevik, Larvik og Sandefjord. Poul Johan Holger Rasmussen (1870-1926, dansk skuespiller, teaterdirektør og forfatter) spilte i rollen som «Alfred Allmers», Otto Louis Christian Lagoni (1865-1944, dansk skuespiller) overtok rollen fra 10.03.1895 og Otto Becker (ukjent) fra 29.10.1895, Urania Marquard Olsen (se Marquard 14.10.1883) spilte i rollen som «Rita Allmers», Borghild Hammer (ukjent) som «Eyolf», Clare Petrea Margrethe (Maggie) Benelli (1871-1933, norsk skuespillerinne) som «Asta Allmers», Otto Lagoni (se over) som «Ingeniør Borghejm», Holger Rasmussen (se over) overtok rollen fra 10.03.1895 og Charles Hansen (ukjent) fra 29.10.1895. Oppføring av «Et dukkehjem» Paris referert 20.04.1894 anmeldt av Philippe Malpy (ukjent) i Magasin littéraire, Gand (Ghent). Ibsen.nb.no, HISOT («Diverse»), NBI, IBS.

16.02 (lø) Skriver brev til Suzannah i Meran (Italia), bla: «Så kold en vinter har her ikke været på mange år; men luften er strålende klar og ren, og her inden døre har jeg det snarere for varmt end for koldt. I mit soveværelse må der fyres lidt om morgenen også. Af dit seneste brev sér jeg at også dernede, hvor du er, er vinteren stræng iår. Sigurd var hos mig for et par aftener siden. Ellers sidder jeg ganske alene og læser aviserne og har det nok så godt. Lina steller udmærket for mig. Jeg får varm suppe og andre kødretter eller fisk fra middagen, så vi behøver næsten aldrig at hente noget.» Og om Den Nationale Scene i Bergen: «Teatret i Bergen lader til at gå overstyr og Irgens Hansen kommer vel da hid, hvilket jeg ikke skulde have noget imod da jeg synes godt om ham.» Lina Jakobsen (se oktober 1892) var husholdersken. Samme dag sender HI telegram til teatersjef Johan Irgens Hansen (se 29.11.1882): «Opførelse kan ikke tillades formedelst allerede trufne overenskomster.» Telegrammet gjaldt oppføring av «Lille Eyolf» som turné i Stavanger med skuespillere fra Den Nationale Scene, HI hadde allerede gjort avtale bla med Olaus Olsen (se for eksempel 15.02.1895). Arthur Aumont (se 15.01.1886) publiserer artikkelen «Henrik Ibsen på Det kongelige Theater» i Politiken, muligens om kommende oppføring av «Lille Eyolf» København referert 13.03.1895. F. Anstey (se 21.03.1891) publiserer en parodi (del 3 av 3, se også 02. og 09.02.1895) på «Lille Eyolf» av 11.12.1894 i Punch, London: «Little Mopseman» (se også innledningsvis 1895). Oppføring av «Lille Eyolf» Bergen referert 21.02.1895 anmeldt (del 2 av 9) av Brynjulf Klingenberg (se 09.02.1895) i Revyen, Bergen, og oppføring av stykket i Vardø referert 15.02.1895 anmeldt i Aftenposten (nr 100). HISB15s321, NBI, IbsDavis, s. 334 (note 2).

17.02 (sø) Oppføring av «Lille Eyolf» som turné i Norge referert 15.02.1895 omtalt i Vardøposten. Se 21.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Bergen. Ibsen.nb.no.

18.02 (ma) Se 15.03.1894 for oppføring av «Gengangere» Torino. Oppføring av «Lille Eyolf» som turné i Norge referert 15.02.1895 omtalt i Finnmarksposten. Ibsen.nb.no.

19.02 (ti) Aftenposten informerer at «Generalintendant» Ernst von Possart (se 15.02.1878) ved Hoftheater i München vurderer å oppføre «Kejser og Galilæer» av 17.10.1873. Planene ble ikke realisert. Alfredo De Sanctis’ (se 24.03.1893) rollen som «Osvald Alving» i oppføring Italia referert 15.03.1894 omtalt i Gazzetta piemontese. Se 22.02.1885 for oppføring av «Vildanden» København, og 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. GiuDamD, s. 142 (note 26), HIS («Oppførelser»), NBI.

20.02 (on) Alfredo De Sanctis’ (se 24.03.1893) rolle som «Osvald Alving» i oppføring Italia referert 15.03.1894 omtalt i Gazzetta piemontese. Se 03.02.1894 for oppføring av «Fruen fra havet» Napoli. GiuDamD, s. 142 (note 26).

21.02 (to) Sender telegram til teatersjef Johan Irgens Hansen (se 29.11.1882) ved Den Nationale Scene i Bergen: «Erhvervet opførelsesret er personlig rettighed, som ikke kan overdrages til nogen anden» Telegrammet var en oppfølger til det referert 16.02.1895. Oppføring av «Fruen fra havet» Italia referert 07.04.1894 omtalt i Corriere di Napoli. Se 13.02.1894 for oppføring av «Gengangere» Como, og 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. Ibsen.nb.no, GiuDamD, s. 235 (note 95).

22.02 (fr) «Lille Eyolf» (Il piccolo Eyolf) av 12.01.1895 oppført av Compagnia ZacconiPilotto-Sciarra på Teatro Manzoni, Milano («og senere ogsaa i andre italienske Byer» iht FU). Ermete Zacconi (se 22.02.1892), Vittorina Checchi-Serafini (ukjent) og Irma Nipoti (ukjent) var blant rolledeltagerne. Stykket muligens også oppført i Venezia mars-april 1895. Se 21.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Finland. Ibsen.nb.no, FU, bind 9, XII, Meyer, s. 738, GiuDamD, s. 277, IBS.

23.02 (lø) Oppføring av «Lille Eyolf» Italia referert 22.02.1895 omtalt/anmeldt i L’arte drammatica, Corriere della Sera (av Giovanni Pozza, se 09.02.1891), La Lombardia, La perseveranza, Il secolo og Il sole. Alfredo De Sanctis’ (se 24.03.1893) rolle som «Osvald Alving» i oppføring Italia referert 15.03.1894 omtalt i L’arte drammatica. Oppføring av «Lille Eyolf» Bergen referert 21.02.1895 anmeldt (del 3 av 9) av Brynjulf Klingenberg (se 
09.02.1895) i Revyen, Bergen. Axel Henriques (se 23.12.1879) skriver om «Vildanden» (ukjent om oppføring eller utgivelse av 11.11.1884) i Den ny Tid, København. Se 29.11.1889 for oppføring av «Et dukkehjem» Ungarn, og 18.10.1869 for oppføring av «De unges Forbund» Christiania. GiuDamD, s. 142 (note 26) +278 (note 4), Ibsen.nb.no, NBI.

24.02 (sø) «Lille Eyolf» (Klein Eyolf) av 12.01.1895 oppført av Nederlandsche 
Tooneelvereeniging i Salon des Variétés, Amsterdam. Første av 27 forest., de andre på ukjent dato. Schwab (muligens Hr. og fru, i så fall Herman Schwab, 1861-1951, og Wilhelmina Schwab-Welman, 1862-1940, begge nederlandske skuespillere) spilte i rollen som «Alfred Allmers» og «Rita Allmers», S. de Boer (sannsynligvis Sophie Adriana de Vries-de Boer, 1882-1944, nederlandsk skuespillerinne) som «Eyolf», Mej. E. Westenberg (ukjent) som «Asta Allmers», Deinse (ukjent) som «Ingeniør Borghejm», De Boer-Van Rijk (sannsynligvis Esther de Boer-van Rijk, 1853-1937, hollandsk skuespiller) som «Rottejomfruen». Regi ved Louis Chrispijn (se 03.11.1893), oversettelse ved «B.A.B.». Oppføring av «Lille Eyolf» Italia referert 22.02.1895 omtalt/anmeldt i Corriere della Sera (av Giovanni Pozza, se 09.02.1891). Se 21.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Finland. Ibsen.nb.no, NBI, IBS.

25.02 (ma) Oppføring av «Lille Eyolf» som turné i Norge referert 15.02.1895 omtalt i Finnmarksposten, og av stykket i Italia referert 22.02.1895 omtalt i Yorick. Se 15.02.1895 om brev til Agnes Sorma (se mars 1892). Ibsen.nb.no, GiuDamD, s. 278 (note 4).

26.02 (ti) Artikkelen «Henrik Ibsens symbolikk og mystikk» publisert (muligens i 
Aftenposten), Kristiania. Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. NBI.

27.02 (on) «Lille Eyolf» (Klein Eyolf) av 12.01.1895 oppført på K.K. Hof-Burgtheater, Wien. Første av 9 forest. (7 iht FU, som iht Ibsen.nb.no er feil) frem til 18.12.1896, de andre på ukjent dato. Også oppført Somossy, Budapest 23.12.1896. Friedrich Mitterwurzer (se 26.10.1876) spilte i rollen som «Alfred Allmers», Adele Sandrock (se 04.05.1893) som «Rita Allmers», Camilla Gerzhofer (1888-1961, østerriksk skuespillerinne) som «Eyolf», Stella Hohenfels (1857-1920, eg. Stella Freifrau von Hohenfels-Berger, født Loderbank, østerriksk skuespillerinne) som «Asta Allmers», Georg Reimers (se 11.04.1891) som «Ingeniør Borghejm», Wilhelmine Mitterwurzer (1847-1909, født Rennert, tysk skuespillerinne, gift 1867 med Friedrich Mitterwurzer) som «Rottejomfruen». Bla Theodor Caspari (se 
08.08.1880) skal ha vært til stede på en av oppføringene. Oppførelsen omtalt samme dag i Neue Freie Presse, Wien. Samme dag ble stykket oppført på Stadt-Theater Heidelberg, Tyskland. Adolf Harnack (muligens Adolf von Harnack, 1851-1930, tysk baltisk protestantisk teolog og kirkehistoriker) spilte i rollen som «Alfred Allmers», Helene Fernau (se 
08.12.1893) som «Rita Allmers», Siebert (ukjent) som «Eyolf», Sophie Wachner (1877-1918, tysk skuespillerinne) som «Asta Allmers», Carl Alving (ukjent) som «Ingeniør Borghejm», Louise Jerwitz (ukjent) som «Rottejomfruen». Regi ved Wilhelm Ernst Heinrich (se 27.10.1889). Ibsen.nb.no, FU, bind 9, XI, Meyer, s. 738, NBI, IBS, Caspari, s. 128-129.

28.02 (to) Sender telegram til Max Burckhard (se 07.07.1885): «takker hjerteligst! mange hilsener!» (oversettelse fra tysk ved HIS) Telegrammet var sannsynligvis svar på hilsen i anledning på premieren på K.K. Hof-Burgtheater dagen før. «Et dukkehjem» (Nora) av 21.12.1879 oppført på Stadttheater Libau i Liepaja, Latvia. Hans Ludwig Nordegg (ukjent), som også hadde regien, spilte i rollen som «Torvald Helmer», Lilli Petri (se 25.11.1888) som «Nora». Oppføring av «Lille Eyolf» Wien referert 27.02.1895 anmeldt anonymt i Wiener Zeitung (nr 51) og Neue Freie Presse (nr 10961). Se 15.02.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Hammerfest. Ibsen.nb.no, HISB15s322, NBI, IBS.

Mars. August Lindberg (se 16.10.1878) oppfører «Peer Gynt» av 24.02.1876 og «Lille Eyolf» av 12.01.1895 (se også 14.02.1895) i St. Petersburg. Figueiredo, «Masken», s. 402, Meyer, s. 746, Ystad, s. 145.

Mars-april. HI sitter modell for Eilif Peterssens (se 1875 München) portrett (til litt ut i april) på oppdrag fra Jacob Hegel (se 02.07.1870), deretter for Erik Werenskiold (se høst 1875), men se også 11.01.1895. Se 22.02.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Venezia. Se vår 1895 om brev til Suzannah. HISB15s322+760, Koht (bind II), s. 269.

01.03 (fr) Johan Jacob Nansen Borup (1853-1946, dansk teolog og høyskoleforstander) skriver om «Lille Eyolf» (ukjent om oppføring eller utgivelsen av 11.12.1894) i Højskolebladet, Kolding. NBI.

02.03 (lø) «Lille Eyolf» (Klein Eyolf) av 12.01.1895 oppført av Leipziger Stadttheater på 
Neues Theater. Første av 4 forest., 02, 07. og 12.03.1895 på Neues Theater, og 03.03.1895 i Carola-Theater, begge i Leipzig. Friedrich Taeger (1866-1939, tysk skuespiller) spilte i rollen som «Alfred Allmers», Paula Mancke (se 11.02.1893) som «Rita Allmers», Margarete Hruby (født 1871, tysk skuespillerinne) som «Eyolf», Frl. Flössel (se 20.09.1894) som «Asta Allmers», Arnold Hänseler (1855-1909, tysk skuespiller) som «Ingeniør Borghejm», Mathilde Lauterbach (se 10.10.1889) som «Rottejomfruen». Regi ved Viktor Grünberger (se 10.10.1889). Samme dag skriver en (ukjent) forfatter i Allgemeine Zeitung at «Rita Allmers er en Gjenganger af» Sonja Kovalevskaja (se 21.09.1887). Oppføring av «En folkefiende» Italia referert 21.03.1894 omtalt i L’arte drammatica (nr 16). Oppføring av «Lille Eyolf» som turné i Norge referert 15.02.1895 omtalt i Tromsøposten. Oppføring av «Lille Eyolf» Bergen referert 21.02.1895 anmeldt (del 4 av 9) av Brynjulf Klingenberg (se 09.02.1895) i Revyen, Bergen. Se 02.03.1895 om artikkel av William Archer. Ibsen.nb.no, FU, bind 9, IX, NBI, IBS. 

03.03 (sø) «Lille Eyolf» (Pikku Eyolf) av 12.01.1895 oppført på Suomalainen Teaatteri. Axel Ahlberg (se 20.01.1886) spilte i rollen som «Alfred Allmers», Ida Aalberg (se 25.02.1880) gjestespilte som «Rita Allmers», Olga Poppius (se 09.12.1892) som «Asta Allmers», Oskari Salo (ukjent) som «Ingeniør Borghejm», Mimmi Lähteenoja (se 09.12.1892) som «Rottejomfruen». Oversettelse ved Teuvo Pakkala (1862-1925, eg. Teodor Oskar Frosterus, finsk forfatter, dramatiker, journalist, lingvist og lærer). Oppføring av «Lille Eyolf» Wien referert 27.02.1895 anmeldt av Emil Granichstaedten (se 06.12.1891) i Die Presse, Wien, og av signaturen «L.Sp.» i Neue Freie Presse, Wien. Se 02.03.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Leipzig. Ibsen.nb.no, HISB15s310+760, NBI, IBS.

04.03 (ma) Skriver brev til Jacob Hegel (se 02.07.1870), bla om et kommende portrettmaleri (se også mars-april 1895) av seg: «Det vil være mig en fornøjelse at sidde for min gamle gode bekendt, Eilif Peterssen, som jeg har færdedes meget sammen med i München og Rom. Dobbelt kært vil det være mig da De nærer det elskværdige ønske at besidde billedet og indlemme det i Deres samling. Eilif Peterssen og jeg har allerede foreløbig talt om sagen og vi skal sørge for at der ikke opstår nogen kollision med Stephan Sinding, som kommer herop i sommer for at modellere en statue af mig for det nye teater.» Om Peterssen, se 1875 München, om Sinding, se mars/vår 1871. HI bokfører 780 kroner som honorar for 3. opplag av «Lille Eyolf» av 11.12.1894 (referert til 20.01.1895). «En folkefiende» (An Enemy of the People) av 13.01.1883 oppført av London Haymarket Theatre Company i Chicago Opera House, USA. Første av ukjent antall forest. frem til 08.03.1895. Sannsynligvis også oppført i New York (på ukjent dato i 1895). Herbert Beerbohm Tree (se 03.03.1884) spilte i rollen som «Doktor Tomas Stockmann», Francis Ivor (se 29.05.1893) som «Fru Stockmann». Forest. anmeldt av Lucy Monroe (1865-1950, gift Calhoun 1904, amerikansk journalist) i magasinet Critic (nr 26) på ukjent dato i 1895. Ibsen.nb.no, FU, bind 7, VI, HISB15s322, Meyer, s. 747 (note 2), IBS.

05.03 (ti) Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania.

06.03 (on) Camilla Collett (se 27.12.1871) dør. Aftenposten (nr 136) skriver om «Børnene i de Ibsen’ske Dramaer», bla om «Lille Eyolf» av 11.12.1894, en tysk artikkel av Emil Granichstaedten (se 06.12.1891) oversatt for Aftenposten. Se 15.02.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Tromsø. NBI, Sæther, s. 293.

07.03 (to) HI kjøper Christian Krohgs (se 04.03.1887) portrettbilde av August Strindberg (se sensommer 1877) på Statens Kunstutstilling. Oppføring av «Lille Eyolf» referert 22.02.1895 omtalt i Gazzetta dei teatri. William Archer (se 1878) publiserer artikkelen «The censorship» i Pall Mall Budget, London, en nekrolog over Edward Frederick Smyth Pigott (1824-1895, engelsk advokat og journalist), bla om hans sensurering av «Gengangere» av 13.12.1881. Se 30.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Malmö, og 02.03.1895 for oppføring av «Lille 
Eyolf» Leipzig. GiuDamD, s. 278 (note 4), HISB15s325-326, Naturalism and Symbolism in European Theatre 1850-1918, Cambridge, s. 371 (som daterer Archers artikkel til 02.03.1895).

08.03 (fr) Skriver kort brev til Laura Gundersen (se 26.09.1850) med beskjed om at han «er hver formiddag at træffe kl: 11. Hvis den tid er Dem ubelejlig, så kommer jeg gerne til Dem. 
Velkommen!» Aftenposten (nr 142) skriver om HIs kjøp av bilde referert 07.03.1895. Jens 
Peter Kristensen-Randers (se 15.07.1887) skriver om «Lille Eyolf» av 11.12.1894 i Højskolebladet, Kolding. Se 30.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Malmö. HIS, HISB15s326, NBI.

09.03 (lø) Oppføring av «Lille Eyolf» Bergen referert 21.02.1895 anmeldt (del 5 av 9) av Brynjulf Klingenberg (se 09.02.1895) i Revyen, Bergen. «Lille Eyolf» av 11.12.1894 anmeldt av Maximilian Harden (psevdonym for Maximilian Witkowski, se 1889) i Die Zukunft (Bind 10), Berlin. Oppføring av «Lille Eyolf» som turné i Norge referert 15.02.1895 omtalt i Tromsøposten. Ibsen.nb.no, NBI.

10.03 (sø) Skriver brev til Olaus Olsen (se 26.07.1883) ifb hans oppføringer av «Lille Eyolf» 
(se 15.02.1895) og andre av HIs skuespill. «Lille Eyolf» av 11.12.1894 (evt oppføring 
Helsingfors referert 21.01.1895) omtalt av Juhani Aho (se 21.12.1892) i Päivälehti, Helsingfors. Se 30.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Hälsingborg, og 15.02.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Tromsø. NBI.

11.03 (ma) HI går i Camilla Colletts (se sist 06.03.1895) begravelse.

12.03 (ti) Skriver brev til Suzannah, bla om Camilla Collett (se 27.12.1871): «Ja, af aviserne véd du altså at fru Collett er død. Under sykdommen fik ikke andre end børnene adgang til hende. Men jeg traf næsten daglig sønnen Robert på gaden og han sagde at hun uafladelig lå og talte om Welhaven og om os og om samværet med os i udlandet. I går fant bisættelsen sted i kapellet. Ovenpå kisten lå, foruden dronningens krans, en stor pragtfuld blomsterkrans fra dig, med lange hvide silkebånd med guldbogstaver: 'Hilsen til fru Camilla Collett fra fru Suzannah Ibsen'. Fra mig en stor laubærkrans med bånd i nationalfarver. For øvrigt kom der blomster og kranse i stor mængde.» Om Robert Collett, se oktober 1891, om Johan Sebastian Welhaven, se 1847. Og om sitt kjøp av maleri referert 07.03.1895: «I den store udstilling har jeg købt et mesterligt billede af Chr. Krogh. Det er egentlig et portræt af Strindberg; men Sigurd kalder det 'Revolutionen', og jeg kalder det 'Det frembrydende vanvid'. Det var forresten Sigurd, som tilskyndede mig til at købe det da jeg kunde få det for en forholdsvis så fabelagtig billig pris som 500 kroner.» Om Christian Krohg, se 04.03.1887, om August Strindberg, se sensommer 1877. HI hengte bildet på veggen i arbeidsværelset. Til dem som forundret seg og spurte, forklarte han at det hjalp ham når han arbeidet å ha «dette gale menneske» til å stirre ned på seg, og på en halvt spøkefull måte at Strindberg «skal hænge der og passe paa, thi han er min Dødsfjende». Videre i brevet: «Bergliot har været så snil at forære mig både gammelost og nedlagt sild og dejlig ribbenssteg, som jeg froder mig med om aftenen.-» Se 02.03.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Leipzig. HIS, Meyer, s. 740, Ferguson, s. 418, Koht (bind II), s. 250. 


(Strindberg malt av Krohg)


13.03 (on) Skriver brev til Christian Sontum (se 31.10.1851) om en artikkel av Herman Bang (se sommer 1877) referert oktober 1889: «Jeg er bleven gjort opmærksom på at herr Herman Bang for længere tid siden i et dansk månedskrift har ladet trykke en artikel, der angivelig hidrører fra en venindes erindringer om mit ophold i Bergen som leder af teatret dersteds.   Denne artikel er uefterrettelig fra først til sidst. Og navnlig er det en komplet falsk formodning at jeg skulde have hentet adskillige træk af Deres bedstemoder til brug for skildringen af en person i et af mine stykker. 
  I et år boede jeg i Deres bedstemoders hus og i sex år spiste jeg daglig ved hendes bord. Altid har jeg omfattet hende med taknemlig hengivenhed og med ubegrænset højagtelse i enhver henseende.» HI bodde i Bergen 1851-1857. Om bestemoren Helene Sontum, se 21.10.1851. Bang påstod i artikkelen at Helene Sontum var modell for «Madam Rundholmen» i «De unges forbund» av 30.09.1869. Skriver samme dag et åpent brev til ukjente mottagere (publisert samme dag i Aftenposten, nr 152) ifb opprettelsen av «Hans Gudes Legat af 13de Marts 1895» for «trængende ældre Malere og Billedhuggere samt deres Efterladte». Hans Gude (se 16.10.1859) fylte 70 år samme dag, HI bidro med 50 kroner til legatet. «Lille Eyolf» av 12.01.1895 oppført på Det Kongelige Teater, København. Første av 16 forest. frem til 16.11.1895 (spilt 13 ganger sesongen 1894-1895, og 3 ganger sesongen 1895-1896), bla 26.04. og 05.09.1895 basert på kjente rolleskifter. Emil Poulsen (se 18.11.1877), som også hadde regien, spilte i rollen som «Alfred Allmers», Oda Nielsen (se 15.01.1886) som «Rita Allmers», Einar Jønsson (ukjent) som «Eyolf», Betty Hennings (se 20.07.1870) som «Asta Allmers», Emil Christian Zangenberg (1853-1914, dansk skuespiller og filmsensor) som «Ingeniør Borghejm», Anegrete Antonsen (se 1892) som 
«Rottejomfruen». Scenografi ved Valdemar Gyllich (se 22.02.1885). Oppførelsen anmeldt (på ukjente datoer i 1895) av Alfhild Agrell (se jul 1881) i Nordisk revy för litteratur och konst, Stockholm, og av Bernt Lie (se 14.01.1895) i Dagbladet (nr 76), Kristiania. Oppføring av «Et dukkehjem» Kaiserslautern referert 14.03.1895 omtalt i Pfälzische Volkzeitung. Se 21.03.1894 for oppføring av «En folkefiende» Venezia. Ibsen.nb.no, HIS («Oppførelser»), FU, bind 9, XI, HISB15s327+760, Figueiredo, «Masken», s. 449, NBI, IBS.

14.03 (to) «Et dukkehjem» (Nora oder Ein Puppenheim) av 21.12.1879 oppført på StadtTheater Kaiserslautern. Hr. Winholt (ukjent) spilte i rollen som «Torvald Helmer», Thessa Klinkhammer (se 11.08.1892) gjestespilte i rollen som «Nora». Oversettelse ved Wilhelm Lange (se desember 1877). Stykket omtalt i Pfälzische Volkzeitung og Pfälzische Presse samme dag. Oppføring av «Lille Eyolf» København referert 13.03.1895 anmeldt av Peter Nansen (se 26.08.1883) i Politiken (pluss en anonym omtale i samme avis), av Arthur 
Aumont (se 15.01.1886) i avisen København, av Carl Emil Jensen (se 23.12.1879) i Social-
Demokraten, anonymt i Nationaltidende, Avisen, Aftenbladet, Berlingske Aftenavis, Dannebrog, Dagbladet (som også skriver at 3. opplag av «Lille Eyolf» av 11.12.1894 skal sendes ut «i morgen», se også 20.01.1895) og Dagens Nyheder, alle i København, og i Aftenposten. Se 21.03.1894 for oppføring av «En folkefiende» Venezia, 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania, og 30.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Stockholm. Ibsen.nb.no, NBI, IBS.

15.03 (fr) «Peer Gynt» av 24.02.1876 oppført på Alexanders Teatern i Helsingfors, Finland. 
Del av turné med ukjent antall forest. (men iht teaterannonse i «Program-Bladet» oppført for 5. og 6. gang i Helsingfors 22.03. og 24.03.1895) i Åbo (iht IBS først oppført der 16.01. og 18.01.1895), Viborg, Tammerfors og Borgå våren 1895, samt (iht Midbøe) i St. Petersburg. August Lindberg (se 16.10.1878) spilte i rollen som «Brand», Sigrid Precht (se 05.06.1894) som «Mor Åse», Hildur Stavenow (født 1870, Hildur Kerstin Mathilda Gudmundsson, svensk skuespillerinne) som «Solveig» (iht IBS spilte Constance Sjöberg, ukjent, denne rollen i Åbo), Victor Holmquist (se 02.02.1891) gjestespilte i rollen som «Dovregubben». Scenografi ved O. Orling (ukjent), musikk av Edvard Grieg (se 24.12.1865), oversettelse ved Gustaf af Geijerstam (se 20.09.1883), kapellmester Robert Kajanus (1856-1933, finsk dirigent og komponist). Oppføring av «Et dukkehjem» Kaiserslautern referert 14.03.1895 omtalt i Pfälzische Volkzeitung og Pfälzische Presse. Oppføring av «Lille Eyolf» Vasateatern referert 30.01.1895 anmeldt i Svenska dagbladet, Stockholm, og i ukjent medium i Norge, med utdrag fra svenske anmeldelser. Oppføring av «Lille Eyolf» København referert 13.03.1895 anmeldt i Aftenposten. Ibsen.nb.no, NBI, IBS, Midbøe (1), s. 103.

16.03 (lø) Oppføring av «En folkefiende» Italia referert 21.03.1894 omtalt i L’arte drammatica. Oppføring av «Lille Eyolf» Bergen referert 21.02.1895 anmeldt (del 6 av 9) av Brynjulf Klingenberg (se 09.02.1895) i Revyen, Bergen. Se 18.10.1869 for oppføring «De unges Forbund» Kristiania. GiuDamD, s. 244 (note 124), NBI.

17.03 (sø) Oppføring av «Bygmester Solness» Chicago referert 21.03.1895 omtalt i Chicago Inter Ocean. Ibsen.nb.no, IBS.

19.03 (ti) Oppføring av «Lille Eyolf» Vasateatern referert 30.01.1895 anmeldt i Aftenposten. Se 30.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Stockholm. NBI.

20.03 (on) HI har bursdagselskap, sannsynligvis arrangert av Sigurd og Bergliot. I brev av 23.03.1895 skriver han flg til Suzannah om dagen: «Nu er da vel fødselsdagen vel overstået. Dit brev modtog jeg om morgenen og telegrammet senere på dagen. Jeg håber at mit takketelegram kom dig i hænde dagen efter. Jeg modtog en mængde blomster, breve, telegrammer og visittkort som sædvanlig. Falsens afgave sine kort udenfor og kom ikke ind. For øvrigt var her et påfaldende stort antal besøgende, navnlig af Sigurds og Bergliots omgangskreds. Frøken Riis var her også.» Blant gjestene i Bergliots omgangskrets som var til stede, var John Theodor Lund (1842-1913, norsk politiker). Om Conrad og Dorothea Falsen, se hhv sommer 1872 og 07.01.1856, om Fanny Riis, se vår 1852. Videre bla: «Og nu sidder jeg her og skal svare på en hel del af de indløbne hilsener. Jeg fatter mig naturligvis i yderste korthed. Din moder telegraferer 'Dobbelt lykønskning'. Hun sikter formodentlig til 'Lille Eyolf's opførelse i København. Jeg svarer i al korthed; mer har jeg verken tid eller lyst til. De fleste af gratulanterne bad mig specielt om at hilse dig. Jeg nævner nogle navn i flæng: Herman, som holdt en tale for dig og udbragte din skål, Carl Lie og frue, Dietrichson (fru D. var syg), frøken Cappelen, Bomhoff, John Lund, Blehr og frue, Sinding og frue, Eilif Petersen (fruen syg) og mange andre, som jeg i øjeblikket ikke kan huske.» Telegrammet er av SIB referert som til tapt etter «20/3» 1895. Om Suzannahs mor, se Magdalene Thoresen 07.01.1856, om Johan Herman Thoresen, se 07.01.1856, om Carl Ludvig og Marie Lie, se hhv 31.12.1862 og 28.12.1894, om Lorentz og Mathilde Dietrichson, se hhv vår 1859 og vinter 1864, om Sofie Louise Cappelen, se 29.12.1894, om Karl Bomhoff, se 18.04.1869, om John Lund se over, Otto Albert Blehr (1847-1927, norsk jurist og politiker, statsminister), Randi Marie Blehr (1851-1928, født Nilsen, norsk kvinnesaksforkjemper), om Otto og Anna Sinding, se hhv München 1875 og 28.07.1884, om Eilif Peterssen, se München 1876, konen Frederikke Magdalene «Magda» (1855-1931, født Kielland, norsk malerhustru, gift 1888 med Eilif). Se 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania.

21.03 (to) «Bygmester Solness» (The Master Builder) av 19.01.1893 oppført av Chicago 
Conservatory of Music and Dramatic Art på Hooley’s Theater, Chicago. Første oppsetning av stykket i USA (FU skriver at stykket også ble oppført «paa det norske Theater i Chicago» i februar 1893, videre «i Marts s. A. ved en Eftermiddagsforestilling, som Elever af Miss Morgans Conservatory i Chicago gav paa Hooley’s Theater»). Edward Dvorak (ukjent) spilte i rollen som «Halvard Solness», Katharine Knowles (ukjent) som «Aline Solness», Sophia Levea (ukjent) som «Hilde Wangel». Regi ved Maude Caruthers (ukjent) og Jessie Harding (ukjent). Ibsen.nb.no, FU, bind 9, VI, IBS. HISB15s755 anfører feilaktig at premieren fant sted samme sted og dato i 1893.

22.03 (fr) «Et dukkehjem» av 21.12.1879 oppført på Abbey Theatre, New York. Gabrielle Réjane (se 20.04.1894) spilte i rollen som «Nora» (se også 23.03.1895 om andre roller). Oppføring av «Bygmester Solness» Chicago referert 21.03.1895 omtalt i Chicago Evening Post. Se 15.03.1895 for oppføring av «Peer Gynt» Helsingfors. Ibsen.nb.no, IBS.

23.03 (lø) Skriver brev til Suzannah, i hovedsak om bursdagsfeiringen, se 20.03.1895. Skriver iht SIB brev (tapt) til Magdalena Thoresen (se 07.01.1856) etter denne dato. Oppføring av «Lille Eyolf» Bergen referert 21.02.1895 anmeldt (del 7 av 9) av Brynjulf Klingenberg (se 09.02.1895) i Revyen, Bergen. Oppføring av «Lille Eyolf» Vasateatret referert 30.01.1895 anmeldt av Johan August Runström (se 07.02.1885) i Ny Illustrerad Tidning (nr 12), Stockholm. New York Times publiserer artikkelen «Mme. Rejane as Nora Helmer», anmeldelse av oppføring av «Et dukkehjem» (Maison de poupee) referert 22.03.1895 på Abbey’s Theatre i New York, med Gabrielle Réjane (se 20.04.1894) i rollen som «Nora», Adolphe Candé (se 20.04.1894) som «Torvald Helmer», Duquesne (ukjent) som «Sakfører Krogstad», Kemm (sannsynligvis Jean Kemm, 1874-1939, eg. Jules Adolphe Félix Bécheret, fransk skuespiller og regisør) som «Doktor Rank». Se også 16.04.1895. NBI.

24.03 (sø) Skriver kort brev til Emanuel Grosser (1874-1921, tysk portrettmaler) i Berlin, en takk for mottatt tegning. Oppføring av «Lille Eyolf» København referert 13.03.1895 anmeldt av Valdemar Vedel (se 04.05.1888) i Illustreret Tidende (nr 25), København. Se 15.03.1895 for oppføring av «Peer Gynt» Helsingfors. NBI.

25.03 (ma) Skriver kort brev (på tysk) til ukjent kvinnelig mottager, en takk for mottatt brev. Se 06.10.1893 for oppføring av «Rosmersholm» Paris og London.

26.03 (ti) Skriver kort brev til Andreas Dolleris (se 26.05.1890): «Hav blot tålmodighed med mig nogle få dage så skal jeg sende Dem billedet tilbage i påtegnet stand. Jeg er overlæsset med arbejde i denne tid.» Fotografiet ble sendt Dolleris 02.04.1895. Skriver også brev til dr. Wille (ikke identifisert), et høflig nei takk til en innbydelse (ukjent hva).

27.03 (on) Skriver brev til Jacob Hegel (se 02.07.1870), mest om økonomi, men også: «Eilif 
Peterssen sidder hver dag hos mig og maler på portrættet. Jeg tror det bliver udmærket.» Om Eilif Peterssen, se 1875 München. Aftenposten (nr 188) skriver bla om HIs bidrag til Hans Gudes Legat av 13.03.1895. Se 03.04.1894 for oppføring av «Bygmester Solness» London, 06.10.1893 for oppføring av «Rosmersholm» London, og 15.02.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Trondheim.

28.03 (to) Skriver brev til Olaus Olsen (se 26.07.1883) ifb hans oppføringer av «Lille Eyolf» (se 15.02.1895). Oppføring av «Lille Eyolf» som turné i Norge referert 15.02.1895 omtalt og anmeldt (anonymt) i Trondhjems Adresseavis. Se 06.10.1893 for oppføring av «Rosmersholm» London, og 15.01.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Kristiania. 
Ibsen.nb.no.

29.03 (fr) Skriver brev til Karl Gustaf Oskar Eugen Lindqvist (1872-1946, svensk forfatter og borgermester): «Dr: Henrik Ibsen meddeler Dem herved forbindtligst at en autoriseret russisk oversættelse af 'Lille Eyolf' forberedes og formentlig vil udkomme i den nærmeste fremtid. Yderligere oplysninger kan ikke gives.» Utgaven var sannsynligvis «Lille Eyolf» av 
11.12.1894, som iht HISB15s761 ble utgitt i Russland mellom april (da den ble godkjent av sensuren) og 16.08.1895 (men inneholder ingen opplysninger om at oversettelsen var autorisert): «Malen’kij Éjol’f : komedija v trech dějstvijach», St. Petersburg, A.S. Suvorina (Deševaja biblioteka, nr 118), opplag 5000 eksemplarer. Dnevnik Aleksei Sergeevich 
Suvorina (1834-1912, russisk journalist, oversetter og forlegger). «Et dukkehjem» (Nora) av 21.12.1879 oppført på Stadttheater Pforzheim, Pforzheim, Tyskland. Gustav Fischer (ukjent) spilte i rollen som «Torvald Helmer», Franziska Heuberger (1864-1940, tysk skuespillerinne) som «Nora». Regi ved Richard Kreissel (ukjent), som også spilte i rollen som «Doktor Rank». Se 15.02.1889 for oppføring av «Et dukkehjem» Napoli, og 15.02.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Trondheim. Se 1894 om HI på premiere av skuespill av Vilhelm Krag (se 1893). Ibsen.nb.no, FU, bind 9, VIII, Figueiredo, «Masken», s. 446, HISB15s331+762, NBI, IBS.

30.03 (lø) Skriver kort brev til Julius Elias (se 06.04.1887) ifb introduksjonsbrev til Jonas Lie samme dag. Skriver brev til Jonas Lie (se vår 1851) vedlagt brevet til Elias: «Overbringeren heraf er min gode, trofaste ven, dr. Julius Elias fra Berlin. Han kender grundigt vor literatur, forstår vort sprog og ønsker at gøre dit bekendtskab. For mig er han en utrættelig hjælper i mine tyske literære anliggender og jeg skylder ham overordentlig meget.- Hjertelige hilsener til dig og dine fra din hengivne Henrik Ibsen.» George Bernard Shaw (se 25.03.1885) skriver om gjesteoppføring av «Samfundets støtter» (under tittel «L’OEUVRE») London referert 
03.04.1894 i Saturday Review. Oppføring av «Et dukkehjem» som turné i Italia referert 
15.02.1889 omtalt i L’arte drammatica og i Corriere di Napoli. Oppføring av «Lille Eyolf» 
Bergen referert 21.02.1895 anmeldt (del 8 av 9) av Brynjulf Klingenberg (se 09.02.1895) i Revyen, Bergen. Se 06.10.1893 for oppføring av «Rosmersholm» Paris, og 03.04.1894 for oppføring av «Bygmester Solness» London. Ibsen.nb.no, GiuDamD, s. 70 (note 65), Meyer, s. 723-724 (note 1), NBI, Rem, s. 23 (note 9) +249.

31.03 (sø) «Rosmersholm» av 17.01.1887 oppført av Verein Freie Volksbühne Hamburg-
Altona i Kaisersaal, Gr. Freiheit, Hamburg. Hugo Gerlach (se 20.01.1895) spilte i rollen som «Johannes Rosmer», Frieda Wieland (ukjent) som «Rebekka West». Oppføringen omtalt i Hamburger Echo samme dag. Se 15.02.1895 for oppføring av «Lille Eyolf» Trondheim. 
Ibsen.nb.no, IBS.
For innledning, trykk her. For forrige innlegg trykk her. For neste innlegg, trykk her. (Entry updated 19.07.2019)
#Ibsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar