08.03.2019

Ibsenkalender - 1892 - Kristiania (del 2)

1892 - del 2
Mars. «Et dukkehjem» av 21.12.1879 oppført i Moskva med Agnes Sorma (1862-1927, eg. 
Agnes Maria Caroline Zaremba, tysk skuespillerinne) i rollen som «Nora». Charles Harold 
Herford (se 22.06.1889) publiserer artikkelen «Two books on Ibsen» i Academy (nr 1036), 
London, en anmeldelse av Philip Wicksteeds «Four lectures on Ibsen» (se 1892) og William Wilsons oversettelse av «Brand» (se desember 1891) av 16.03.1866 til engelsk. Se 07.06.1889 for oppføring av «Et dukkehjem» Egypt. FU, bind XVIII, NBI.

02.03 (on) Oppføring av «Hærmændene paa Helgeland» Island referert 26.02.1892 omtalt/anmeldt av Bjarni Jónsson (1863-1926, islandsk filolog, politiker, forfatter og gjendikter) i Ísafold, Reykjavik. Ibsen.nb.no, NBI, IBS.

05.03 (lø) Skriver brev til teatersjef Hans Schrøder (se 02.11.1878): «Jeg skal infinde mig til generalprøven mandag kl: 12. Til forestillingen på onsdag udbedes 2 parketbilletter og 2 billetter til første logerad (ikke i sniplogen, men helst omtrent midt imellem denne og kongelogen.)»

07.03 (ma) HI overværer generalprøve på «Peer Gynt» på Christiania Theater. HISB15s753, Meyer, s. 691.

09.03 (on) «Peer Gynt» av 24.02.1876 oppført (kun de tre første aktene) på Christiania 
Theater. Første av 50 forest. frem til 07.06.1893 (iht Anker også 11., 13., 14., 16., 17., 18., 
20., 21., 22., 23., 24., 27., 28., 30., 31.03, 01., 03., 04., 06., 07., 10., 11., 12., 18., 19., 21., 
29.04, 03., 08., 11., 17., 25.05, 03.06, 31.08, 04., 07., 15., 21.09, 15., 18., 29.12.1892, 02., 05., 14., 21., 28.01, 09., 12.02.1893). Bjørn Bjørnson (se 26.10.1883), som også hadde regien, spilte i rollen som «Peer Gynt», Sofie Parelius (se 24.02.1876) som «Mor Åse», Johanne Dybwad (se 12.02.1889) som «Solveig». HI var til stede på premieren, men det er ikke kjent hvem han kom sammen med (mht brev av 05.03.1892). Scenografi ved Jens Wang (se 1889) som hadde laget nye dekorasjoner (de gamle var blitt ødelagt i brannen 15.01.1877), og dansen var arrangert og innstudert av Augusta Johannessén (ukjent leveår, svensk ballettpedagog og koreograf). Diktet «Ledigt Logis» (1847-1850) på trykk i Skandinaven (nr 10), Chicago. Nilz Hertzberg (se 25.10.1880) publiserer artikkelen «Den Ibsenske digtning» i Aftenposten (nr 134), om et foredrag holdt i Misjonshuset i Akersgaten i Kristiania om «Udlændigers Dømme om norske Samfundsforhold paa Grundlag af Henrik Ibsens senere Digtning». HIS, Ibsen.nb.no, Figueiredo, «Masken», s. 420-421, HISB15s209+753, Meyer, s. 691, NBI, IBS, Fahlstrøm, s. 81-82, Normann, s. 261, Anker («Christiania Theater»), s. 67, Midbøe (1), s. 112-119.

10.03 (to) Oppføring av «Peer Gynt» Kristiania referert 09.03.1892 anmeldt av Hans Aanrud (se 27.09.1890) i Christiania Intelligentssedler, i Aftenposten (nr 135), Dagbladet (nr 71), Kristiania, av Fredrik Christian Wildhagen Ording (1870-1929, norsk skolemann og forfatter) i Verdens Gang (nr 59), av Jacob Breda Bull (se 15.12.1881) i Folkebladet (nr 8 iht Midbøe) og (del 1 av 2) i Morgenbladet (nr 132). Ibsen.nb.no, HIS, NBI, Midbøe (1), s. 69-70 (note 46) +77+115-116 (note 7+8) +118-119+124+178.

11.03 (fr) Oppføring av «Peer Gynt» Kristiania referert 09.03.1892 anmeldt (del 2 av 2) i Morgenbladet (nr 134). Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. Ibsen.nb.no, NBI, Midbøe (1), s. 115-116 (note 7).

12.03 (lø) L’arte drammatica annonserer/omtaler kommende oppføring av «Vildanden» (se 26.09.1891) i Torino 06.04.1892. Oppføring av «Peer Gynt» Kristiania referert 09.03.1892 anmeldt i Morgenbladet, København. GiuDamD, s. 115 (note 59), NBI.

13.03 (sø) Skriver brev til Eric Zachrison (se 10.09.1882) med beskjed om at han «ikke på forhånd agter at indgå på nogende bindende forpligtelse med hensyn til det nye skuespil» («Bygmester Solness» av 12.12.1892). Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

14.03 (ma) Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

15.03 (ti) «Hærmændene paa Helgeland» (Härmännen På Helgeland) av 24.11.1858 oppført på Kungliga Operan, Stockholm. Også oppført 17., 26. og 31.03.1892. Hr. Ranft (sannsynligvis Albert Ranft, se 01.10.1886) spilte i rollen som «Ørnulf», Georg Kristian 
Skånberg (1861-1906, svensk skuespiller) som «Sigurd», William Engelbrecht (se 
19.02.1878) som «Gunnar Herse». Oppføringen referert til i Dagens Nyheter, og anmeldt (på ukjent dato i 1892) av Johan August Runström (se 07.02.1885) i Ny Illustrerad Tidning (nr 15), Stockholm. Henrik Jæger (se 13.12.1881) publiserer artikkelen «Til forstaaelse af 'Per Gynt'» i ukjent medium. Se 07.06.1889 for oppføring av «Et dukkehjem» Egypt. Ibsen.nb.no, NBI, IBS.

16.03 (on) Skriver diktet «De sad der, de to -», av HI betegnet som «Første forarbejde» (men ble ikke inkludert ved utgivelsen) til «Bygmester Solness» av 12.12.1892. Senere også brukt i forarbeidet til «Lille Eyolf» av 11.12.1894. Se også 25.07.1894. Andre forarbeider til stykket er ikke bevart. HI skal ha tilintetgjort dem, det første utkastet og muligens også et andre utkast våren eller sommeren 1892. Oppføring av «Hærmændene paa Helgeland» Stockholm referert 15.03.1892 omtalt i Dagens Nyheter. Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. Ibsen.nb.no, HIS («Arbeidsmanuskript»), HISB15s753, FU, bind 9, I, Meyer, s. 691+697, Ferguson, s. 384-385, BKS, s. 223, IBS, Herleiv Dahl, s. 275+289, F. Bull («Vildanden»), s. 42. 

17.03 (to) Se 15.03.1892 for oppføring av «Hærmændene paa Helgeland» Stockholm, som også omtalt i Dagens Nyheter. Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. Ibsen.nb.no, IBS.

18.03 (fr) Se 27.02.1891 for oppføring av «Et dukkehjem» Strasbourg, og 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

20.03 (sø) Diktet «I Høsten» av 28.09.1849 på trykk i Aftenposten (nr 158). Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. HIS.

21.03 (ma) Skriver brev til ukjent mottager, publisert samme dag i Aftenposten (nr 159) og Dagbladet (nr 83): «De mange, der på en så elskværdig måde glædede og hædrede mig i anledning af min fødselsdag i går, bedes om herigennem at ville modtage min hjerteligste og forbindtligste taksigelse.» Se 02.11.1891 for oppføring av «Et dukkehjem» Stuttgart, 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater, og 06.09.1990 for oppføring av «Et dukkehjem» Romania. HIS, HISB15s210, Ibsen72, s. 36.

22.03 (ti) HIs brev av 21.03.1892 trykt i Verdens Gang (nr 69). HI skriver på ukjent tidspunkt (av HIS estimert til mellom oktober 1891 og mars 1892) kort brev til Ola Thommessen (se 
23.03.1882), redaktør i Verdens Gang: «Dr: Henrik Ibsen beder ærbødigst om godhedsfuld optagelse av medfølgende linjer.» Vedlegget er ikke kjent, men muligens var det brevet av 21.03.1892. Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. HISB15s213.

22.03 (ti) Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

23.03 (on) «Et dukkehjem» (Nora) av 21.12.1879 oppført på (på tysk) Kaiserliches 
Alexander-Theater (Deutsches Gesamtgastspiel Dir. Philipp Bock) i St. Petersburg, Russland. Også oppført 24., 25. og 28.03.1892. Arthur Bauer (ukjent) spilte i rollen som «Torvald Helmer», Agnes Sorma (se mars 1892) som «Nora». Regi ved Gustav Scherenberg (ukjent). Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. Ibsen.nb.no, IBS.

24.03 (to) Se 23.03.1892 for oppføring av «Et dukkehjem» St. Petersburg, og 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

25.03 (fr) Skriver kort brev til Adolphe Hoffmann (ukjent, belgisk autografsamler) i Antwerpen: «Dr: Henrik Ibsen takker for gratulationen men beklager at han av principielle grunde ikke kan sende Dem noen autograf.» Se 26.09.1890 for oppføring av «Et dukkehjem» Kristiania, og 23.03.1892 for oppføring av «Et dukkehjem» St. Petersburg.

26.03 (lø) Se 15.03.1892 for oppføring av Hærmændene paa Helgeland» Stockholm, som også omtalt i Dagens Nyheter. Ibsen.nb.no, IBS.

27.03 (sø) Skriver kort brev til Christiania Theater: «Dr: Henrik Ibsen udbeder sig herved 1 billet til 2det parket til forestillingen i aften.» Forest. var «Peer Gynt» (se 09.03.1892). «Et dukkehjem» (Nora) av 21.12.1879 oppført av Dramatično društvo Ljubljana (forløperen til Slovene National Theatre Drama Ljubljana), Slovenia. Første oppføring av stykket i Slovenia. Ignacij Borštnik (1858-1919, slovensk skuespiller, regissør og pedagog), som også hadde regien, spilte i rollen som «Torvald Helmer», Zofija Borštnik (1868-1948, født Turk, slovensk skuespillerinne) som «Nora». Oversettelse ved Fran Gestrin (1865-1893, slovensk poet, forfatter og oversetter). Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. Ibsen.nb.no, HISB15s210, IBS.

28.03 (ma) Se 23.03.1892 for oppføring av «Et dukkehjem» St. Petersburg, og 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. 

29.03 (ti) Skriver brev til Gustaf af Geijerstam (se 20.09.1883), et negativt svar på en henvendelse om oversettelse av HIs skuespill til svensk. Se 26.09.1890 for oppføring av «Et dukkehjem» Kristiania.

30.03 (on) Skriver brev til Helene Raff (se 16.09.1889), en takk for mottatt brev og «for Deres vidunderlig dejlige billede, hvilket jeg havde den usigelig store glæde at modtage for nogle dage siden. Det er nu ophængt på en god plas i mit arbejdsværelse, så at jeg stadig kan have det for øje, stadig mætte mit syn ved udsigten over det vide åbne hav, - og stadig øke min længsel efter atter at mødes med den kære, kære, yndige, unge pige, som har skabt dette fine lille kunstværk. Og som under udførelsen har tænkt på mig i det fjerne!» Iht HISB15s211 var det et lite sjøbilde av Normandie HI hadde fått i bursdagsgave. Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

31.03 (to) Se 15.03.1892 for oppføring av Hærmændene paa Helgeland» Stockholm, som også omtalt i Dagens Nyheter, muligens av signaturen «N.D.A.». Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. Ibsen.nb.no, NBI, IBS.

Vår. Om utkast til «Bygmester Solness» av 12.12.1892, se 16.03.1892, om intervju med Tostrup, se 1898.

April. Georg Brandes (se 25.04.1866) møter HI i Kristiania. Laura Marholm (se 01.01.1887) publiserer artikkelen «Ibsen als Frauenschilderer» i Nord und Süd, Berlin. Om brev til Georg Reimers, se februar 1892, om brev til Nils Lund, se 07.04.1892. HIS, NBI.

01.04 (fr) «Hærmændene paa Helgeland» (Kämparne på Helgeland) av 24.11.1858 oppført 
(på svensk) på Svenska Teatern, Helsingfors. Første av 7 forest. frem til 23.05.1892. Ernst 
Malmström (se 16.01.1885) spilte i rollen som «Ørnulf», Karl Vilhelm Mauritz Svedberg 
(1852-1913, svensk skuespiller) som «Sigurd», Adolf Berlin (se 16.12.1888) som «Gunnar Herse». Regi ved Harald Molander (se 24.03.1885). HI bokfører 265 kroner som 
«tantiemer»/honorar fra K.K. Hof-Burgtheater, Wien. Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. HISB15s111, Ibsen.nb.no, IBS.

02.04 (lø) Skriver brev til Elsa Bernstein (1866-1949, født Porges, tysk forfatterinne, skrev under psevdonymet Ernst Rosmer) i München, en takk til henne og Max Bernstein (se 03.03.1880) for mottatt bursdagshilsen. Skriver også et brev til Adelheid Schmidt (ukjent leveår, datter av Oswald) i München, og takker henne og hennes bror (ikke kjent) for bursdagskort, og faren (Oswald Schmidt, se sommer 1876) for telegram.

03.04 (sø) Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

04.04 (ma) Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

05.04 (ti) «Hedda Gabler» av 31.01.1891 oppført av Compagnia Vitaliani-Salsilli som turné med premiere på Teatro Filodrammatico, Trieste. Også oppført der 06.04.1892, 20.05.1882 (ikke bekreftet dato, 2 forest.) på Teatro Goldoni, Venezia, 24.05.1892 (ikke bekreftet dato) på Teatro del corso, Bologna (6 forest.), 30.05.1892 på Teatro Politeama, Piacenza, 21.06.1892 på Teatro Margherita, Genova, 14.07.1892 på Arena Nazionale, Firenze, 
17.09.1892 på Teatro Valle, Roma, 21.12.1892 i Verona, 10.03.1893 (ikke bekreftet dato) på Teatro Filodrammatico, Trieste, 06.06.1893 (ikke bekreftet dato) på Arena Nazionale, 
Firenze. Giuseppe Bracci (ukjent) spilte i rollen som «Jørgen Tesman», Italia Vitaliani (1866-1938, italiensk skuespillerinne), som også hadde regien, spilte «Hedda Tesman», Irma Gramatica (1867-1962, italiensk skuespillerinne) spilte «Thea Elvsted». Oversettelse ved Enrico Polese Santarnecchi (se 14.05.1887) og Paolo Rindler (se 21.02.1891). Ibsen.nb.no, Figueiredo, «Masken», s. 402, GiuDamD, s. 169+171 (note 126) +173+178 (som anfører også oppført i Torino, Zara, Pisa og Palermo) +324 («Appendix», som anfører ved slagfeil 17.08.1892 for oppføringen i Roma, men korrekt 17.09 i kildehenvisning) +326 («Appendix» som anfører datoene for oppføringene i Zara som 13.04.1893, Pisa som 07.06.1893 og Palermo som i desember 1893), IBS.

06.04 (on) Se 26.09.1891 for oppføring av «Vildanden» Torino, 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater, og 05.04.1892 for oppføring «Hedda Gabler» Trieste. 

07.04 (to) Skriver (av SIB datert til april) kort brev til Nils Lund (se 14.02.1875), økonomirelatert. Bokfører samme dag 830 kroner i utgiftskontoen. Diktet «Ledigt Logis» (1847-1850) på trykk i Varden (nr 42). Oppføring av «Vildanden» Torino referert 26.09.1891 omtalt/anmeldt i Gazzetta Piemontese. Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. HIS, HISB15s214, GiuDamD, s. 115.

08.04 (fr) «En folkefiende» (Der Volksfeind) av 13.01.1883 oppført (på tysk) på Amberg 
Theater, New York. Hugo Ranzenberger (se 05.03.1887) spilte i rollen som «Doktor Tomas 
Stockmann», Frk. Detschy (muligens Seraphine Detschy, 1857-1927, østerriksk skuespillerinne og forfatter) som «Fru Stockmann». Se 26.02.1892 for oppføring «Hærmændene paa Helgeland» Island. Ibsen.nb.no, HISB15s753, IBS.

09.04 (lø) Oppføring av «En folkefiende» New York referert 08.04.1892 anmeldt anonymt i New York Times. Oppføring av «Hedda Gabler» Italia referert 05.04.1892 omtalt i L’arte drammatica. Oppføring av «Vildanden» Torino referert 26.09.1891 omtalt/anmeldt i L’arte drammatica. Ibsen.nb.no, GiuDamD, s. 116 (note 60) +169 (note 122) +188 (note 179), NBI. 10.04 (sø) Skriver brev til Nils Collett Vogt (1864-1937, norsk forfatter og venn av Sigurd), som svar på en henvendelse om anbefaling til reisestipend, bla: «Men jeg nærer rigtignok ikke synderligt håb om at min anbefaling i så henseende vilde være Dem til nogen nytte.» Vogt fikk ikke noe stipend, men etter råd fra Sigurd reiste han til Italia, med penger fra sin mor. Vogt besøkte senere (på ukjent tidspunkt, men sannsynligvis kort tid etter han mottok brevet) HI hjemme i leiligheten. Vogt skriver om besøket hos Ibsen: «Da jeg ringte på hos ham, blev døren efter en stunds forløp åpnet så vidt at et kvinneansikt akkurat fikk plass til å stikke ut. Det var fru Susanne Ibsen. ˈHvad vil De?ˈ ˈJeg vilde gjerne tale med hr. doktoren.ˈ ˈOm De mener at alle som renner dr. Ibsen på dørene, blir sloppet inn, tar De meget feil. Jeg spurte hvem De er.ˈ Jeg rakte mitt visittkort frem, som hun besiktiget. Så blev hennes uttrykk mildere. ˈVær så god! Doktoren venter Dem.ˈ 
  Jeg blev ført inn i en stor sal, hvis vegger var behengt med malerier, mest brune münchenerbilleder, som jeg i mitt stille sinn uten å være kunstskjønner forkastet efter første blikk. Et museumsrum uten hygge eller varme. Bodde virkelig noen her? 
  ˈDe ser på mine billeder,ˈ sa han. ˈDet er nærmest for deres skyld at jeg har skaffet mig fats bolig. I mange år har jeg hatt dem stående på et loft nede i München, men nu vilde jeg jo gjerne ha litt igjen for det som de har kostet mig. Vil De følge mig inn på mit arbeidsværelse.ˈ   Hans arbeidsværelse var bitte lite, ikke større enn et pikekammers, men innrettet med en viss smak. Et portrett, malt i Rom av svensken Kronberg, forestillende ham selv, dekket den ene veggen. Mot vinduet ut til en trang gate stod hans arbeidsbord.    En ordensmann. Hver ting på sin plass. 
  ˈDe har ønsket en anbefaling av mig. De kan jo bruke det brev jeg har sendt Dem. Det sier hvad jeg mener. Forresten tror jeg neppe det vil hjelpe Dem stort. Jeg har tidligere to ganger anbefalt folk, uten at der fra myndighetenes side blev tatt det ringeste hensyn til min dom. 
Slik vil det gå nu også.ˈ 
  Jeg hadde på følelsen at Ibsen ikke var i godt lune. I sitt brev hadde han gitt mig for meget. Nu ergret det ham. Han likte ikke å gi bort, var ikke slepphendt til hverdags. Bare annet hvert år. 
  Dagens motens løver. Og så han! Det mektige løvehodet med den sammenknepne, innbitte munnen, som, hvis den åpnet sig, hadde makt til å si det avgjørende ord, de mistenksomt speidende øine bak brilleglassene - det var som dette hode alt satt på hans statue. Et løvehode. Et statuehode. Hvor mangen gang hadde han ikke slått løvekloen i mig -   Audiensen var slutt. Jeg bukket. Ovenpå blev der spillet piano. 
  ˈKan virkelig doktoren arbeide til akkompagnemang av klimpringen deroppe?ˈ sa jeg, idet jeg gikk mot døren. Noe skulle jeg jo si. 
  ˈSkriver jeg, hører jeg ikke annet enn mine personers replikker,ˈ svarte han kort. ˈFarvel og lykke til!ˈ» Om Suzannah Ibsen, se 07.01.1856, om Julius Kronberg, se mars 1876. HISB15s215, Collett Vogt, s. 336-337.

10.04 (sø) Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

11.04 (ma) Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

12.04 (ti) Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

16.04 (lø) Era, London, publiserer artikkelen «Ibsen at the antipodes. Charles Charrington interviewed», bla om Australia-turnéen med «Et dukkehjem» referert 07.06.1889. Om Charrington, se 28.05.1889. IbsDavis, s. 2279 (note 1).

18.04 (ma) Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

19.04 (ti) «Et dukkehjem» (Maison du Poupée) av 21.12.1879 oppført som privatoppføring i Salon de Madame Aubernon de Nerville, Paris. Første gang stykket oppført i Frankrike. 
Aubépin (ukjent) spilte i rollen som «Torvald Helmer», Marie Berger (ukjent) som «Nora». Stykket ble godt mottatt av de 300 tilskuerne som overvar oppsetningen, deriblant en rekke kjente kritikere og forfattere, men det ble ansett som upassende for en offentlig oppsetning. Stykket anmeldt på ukjente datoer i 1892 av Marquis Jacques du Tillet (se 02.01.1892) i Revue Bleu (nr 18), av «C. de M.» i Das magazin für Litteratur (nr 61, evt nr 20), Berlin. «Et dukkehjem» (A Doll’s House) av 21.12.1879 oppført på Avenue Theatre, London. Første av 30 forest. (inkl. en oppføring på Crystal Palace 17.05.1892 iht IbsDavis) frem til 20.05.1892. Iht IbsDavis ble oppførelsen gjenopptatt (12 forest.) fra 30.05.-10.06.1892 (inkl. en matinéoppføring 04.06.1892). Charles Charrington (se 28.05.1889) spilte i rollen som «Torvald Helmer», Janet Achurch (se 07.06.1889) som «Nora». Scenografi ved W.T. 
Helmsley (ukjent), musikk ved Friedrich Adolf Ferdinand von Flotow (1812-1883, tysk komponist), Giacomo Meyerbeer (1791-1864, eg. Jacob Liebmann Beer, tysk komponist), Pietro Antonio Stefano Mascagni (1863-1945, italiensk komponist og dirigent), Edvard Grieg (se 24.12.1865), Émile Waldteufel (1837-1915, fransk pianist, dirigent og komponist), Louis César Desormes (1840-1898, fransk komponist og dirigent), Michiels (muligens Gustave Michiels, 1861-1911, belgisk komponist, fiolinist og dirigent), Young (ukjent), dirigent C.W. Lamartine (ukjent). Oversettelse ved William Archer (se 1878). «Rosmersholm» («Beata - a 
Home Drama» after Austin Fryer’s «Rosmer of Rosmersholm») av 17.01.1887 oppført på The Globe, London. Første av 22 forest. (matiné fra 19.04. til 23.04., 30.04. og 07.05.1892 iht IbsDavis) frem til 11.05.1892, 23 iht IbsDavis (som også legger til en matiné-forestilling 
18.05.1892). Leonard Outram (se 21.03.1891), som også hadde regien, spilte i rollen som «Johannes Rosmer», Estelle Burney (født Benham ca 1862, ukjent dødsår, engelsk skuespillerinne) som «Rebekka West», Henry Vernon (muligens Henry Vernon Esmond, 1869-1922, britisk skuespiller og manusforfatter) som «Rektor Kroll». Scenografi ved 
Richard C. Durant (ukjent), kostymer ved Stagg & Mantle, bearbeidelse ved Austin Fryer (se 1891). «Beata» var en oppsetning basert på det som handler om det som skjedde før HIs skuespill begynte, se også 1891. Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania 
Theater. HISB15s179+753, Ibsen.nb.no, FU, bind 6, XX, bind 8, V, HIS (under 
«Oppførelse»), NBI, IbsDavis, s. 212 (note 3) +284+287 (og i «Appendix A», s. 393), IBS.

20.04 (on) Oppføring av «Et dukkehjem» London referert 19.04.1892 omtalt/anmeldt av 
Arthur B. Walkley (se 08.06.1889) i Star, London, og anonymt i Stage, St. James’s Gazette og Pall Mall Gazette, London. Oppføring av «Rosmersholm/Beata» London referert 19.04.1891 anmeldt i Daily Chronicle, Daily News, og i Evening News and Post, London. IbsDavis, s. 281 (note 1+3) +286 (note 2+3) +287 (note 1).

21.04 (to) Ernst von Gnad (1836-1918, østerriksk forfatter) publiserer artikkelen (del 1 av 2) «Ueber Henrik Ibsen» i Beilage zur Allgemeine Zeitung (nr 93), München. Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. NBI.

22.04 (fr) Ernst von Gnad (se 21.04.1892) publiserer artikkelen (del 2 av 2) «Ueber Henrik Ibsen» i Beilage zur Allgemeine Zeitung (nr 94), München. Artikkelen «Et dukkehjem» (ukjent om oppføring eller utgivelse av 04.12.1879) publisert i Berlingske Tidende. NBI. 23.04 (lø) Oppføring av «Et dukkehjem» Paris referert 19.04.1892 omtalt/anmeldt i 
Morgenbladet (nr 220) og Aftenposten. Oppføring av «Et dukkehjem» London referert 19.04.1892 omtalt/anmeldt i Era, London. Oppføring av «Rosmersholm/Beata» London referert 19.04.1891 anmeldt i Illustrated Sporting and Dramatic News, London. Se 19.04.1892 for oppføring av «Rosmersholm/Beata» London, og 09.02.1891 for oppføring av «Et dukkehjem» Graz. Ibsen.nb.no, HISB15s179, NBI, IbsDavis, s. 282 (note 4) +286 (note 2), IBS.

24.04 (sø) Aftenposten (nr 234) skriver om mulig oppføring av «Et dukkehjem» av 
21.12.1879 på Odéon i Paris, og anmelder også oppføring av skuespillet i Paris referert 
19.04.1892. Se også 17.04.1890 om oppføring på Odéon. Oppføring av «Et dukkehjem» 
London referert 19.04.1892 omtalt/anmeldt i People, og i Referee, London. Oppføring av 
«Rosmersholm/Beata» London referert 19.04.1891 anmeldt i Referee, London. Oppføring av «Et dukkehjem» Graz referert 09.02.1891 omtalt i Grazer Volksblatt og Grazer Tagblatt. HISB15s74, NBI, IbsDavis, s. 283 (note 1) +286 (note 3), IBS.

27.04 (on) Oppføring av «Et dukkehjem» London referert 19.04.1892 omtalt/anmeldt av William Archer (se 1878) i World, London. IbsDavis, s. 282 (note 1).

28.04 (to) «Et dukkehjem» (Nora) av 21.12.1879 oppført på Berliner Theater. Arthur 
Kraussneck (1856-1941, tysk skuespiller) spilte i rollen som «Torvald Helmer», Agnes Sorma (se mars 1892) som «Nora». Regi ved Siegfried Jelenko (1858-1935, tysk-østerriksk skuespiller og regissør), oversettelse ved Wilhelm Lange (se desember 1877). Oppføring av «Et dukkehjem» Paris referert 19.04.1892 omtalt i Wiborgsbladet (nr 97). Se 03.02.1890 for oppføring av «Et dukkehjem» Ungarn. Ibsen.nb.no, HISB15s179, IBS.

29.04 (fr) Oppføring av «Et dukkehjem» Berlin referert 28.04.1892 anmeldt av signaturen 
«E.S.» i Berliner Börsen-Zeitung, av Paul Schlenther (se 10.01.1887) i Königlich privilegirte Berlinische Zeitung von Staats- und gelehrten Sachen (Vossische Zeitung), nr 199, og anonymt i Deutscher Reis-Anzeiger (nr 102). Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. Ibsen.nb.no, NBI.

30.04 (lø) Oppføring av «Et dukkehjem» Berlin referert 28.04.1892 anmeldt av signaturen 
«#» i Die Post (nr 118) i Berlin, og av Leopold Schönhoff (se 30.09.1889) i Frankfurter Zeitung und handelsblatt (nr 121). Oppføring av «Et dukkehjem» London referert 25.03.1885 omtalt i Era, London. Oppføring av «Et dukkehjem» London referert 19.04.1892 omtalt/anmeldt i Queen, London, som også omtaler/anmelder oppføring av 
«Rosmersholm/Beata» London referert 19.04.1891. Morgenbladet, Kristiania, publiserer artikkelen «En oversøisk 'Dukkehjem’s Tourné'», om turnéen ved Novelty Theatre referert 07.06.1889. Se 19.04.1892 for oppføring av «Rosmersholm/Beata» London, og 26.09.1890 for oppføring av «Et dukkehjem» Kristiania. Ibsen.nb.no, NBI, IbsDavis, s. 36 (note 3) +286 (note 4).

Slutten april. Se 11.02.1892 om Suzannahs hjemkomst.

Primo mai. HI begynner å skrive «Bygmester Solness» av 12.12.1892. HISB15s753.

01.05 (sø) HI bokfører 1848 kroner som honorar fra Det Kongelige Teater i København for gjenoppføring av «Vildanden» av 22.02.1885 (se feks januar 1892). HISB15s220.

02.05 (ma) Skriver kort brev til Bergliot Bjørnsen (se 17.09.1884), montert inn i Bergliots autografalbum: «Bliv ved at være Dem selv, således som De nu er det! Bedre véd jeg ikke at ønske Dem. I hengivenhed.» Brevet ble skrevet ifb hennes forlovelse med Sigurd, se også slutten juni 1891. Sigurd turte først å fortelle om forholdet med Bergliot til sin mor (Suzannah) under oppholdet ved Gardasjøen (se feks 05.10.1891). HISB15s216, Bergliot, s. 133. 


(Ibsen/Bjørnson, Bergliot)

03.05 (ti) Skriver brev til Camilla Collett (se 27.12.1871) ifb hennes utgivelse av sine samlede verker (som utkom i ti bind i 1892-1893), etter å ha «i formiddags opsøgt herr Biegler og havt en længere forhandling med ham» bla flg (som senere ble gjengitt i avisreklamer for «Jubilæumsudgaven af Camilla Colletts skrifter», se feks 22.01.1893): «Jeg glæder mig særdeles over at denne samlede udgave nu endelig fremkommer. Vi burde havt det for længe siden. Men på den anden side er jo jordbunden for Deres befrugtende tanker og idéer nu ganske annerledes forberedt end den før har været. Så kanské dette er det heldigste tidspunkt allikevel. En ny slægt står nu færdig til at tage imod Dem og forstå Dem.» Hjalmar Charles Casper Bigler (1861-1919) var dansk forlegger. Verdens Gang (nr 105) publiserer diktet «Henrik Ibsen» (på engelsk). Oppføring av «Et dukkehjem» Berlin referert 28.04.1892 anmeldt i Aftenposten, med referanse til anmeldelse i tyske National-Zeitung (på ukjent dato). Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. HISB15s216, NBI.

04.05 (on) Skriver brev til Jacob Hegel (se 02.07.1870), bla om økonomi og «Bygmester Solness» av 12.12.1892: «Dette arbejde beskæftiger mig nu helt og holdent og optager, som sædvanlig, al min tid og alle mine tanker. Gerne skulde jeg villet tage sommerophold et steds i Jylland i år. Men derpå tør jeg desværre ikke tænke; thi jeg arbejder jo dog bedst her i min egen bolig og ved mit eget skrivebord. Et efter min smag meget smukt, bekvemt og hensiktmæssigt arbeidsværelse har jeg her indrettet mig, hvor jeg kan sitte ganske uforstyrret. Det kunde jeg ikke i München og derfor følte jeg mig dernede ofte hæmmet i min
virksomhed. I denne sommer forlader jeg altså ikke Kristiania.» Skriver også brev til August Larsen (se 18.09.1867), bla om økonomi og en takk for å ha mottatt «Den brogede bog» (utgitt 1891) fra Larsens nevø Karl Larsen (se 13.10.1889).

05.05 (to) Skriver iht SIB og HISOT kort hilsen til Hildur Andersen (se 30.07.1874) i Wien: «Til prinsessen.»

07.05 (lø) Skriver brev til Moritz Prozor (se 21.07.1884), mest ifb oversettelser og oppføring av HIs skuespill i Frankrike, men også: «Jeg er nemlig nu begyndt at skrive på et nyt skuespil i fire akter, hvilket arbejde kommer til at lægge beslag på min tid hele sommeren udover.». Oppføring av «Et dukkehjem» Berlin referert 28.04.1892 anmeldt av Otto Brahm (se 02.02.1884) i Die Nation (nr 32) I Berlin. Se 19.04.1892 for oppføring av «Rosmersholm/Beata» London, og 26.09.1890 for oppføring av «Et dukkehjem» Kristiania. Ibsen.nb.no, HIS, NBI.

08.05 (sø) Austin Fryers (se 1891) holder foredraget «A Sidelight of Ibsenism» i Playgoers’ Club, London. Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. IbsDavis («Appendix A», s. 393).

09.05 (ma) Skriver brev til Lorentz Dietrichson (se mars 1859): «I min hustrus og eget navn har jeg at forespørge om din frue og du skulde ville gøre os den fornøjelse at spise til middag hos oss i al tarvelighed i overmorgen, onsdag, kl: 3. Svar kan jeg få i 'Andvake' imorgen.» Om Andvake, se 1892. Skriver også kort brev til Christopher Due (se sommer 1847), med beskjed om at «meget kært skulde det være mig om du endnu en gang ville sé indom heroppe. I regelen er jeg sikkrest at træffe hjemme i formiddagstimen mellem 11 og 12.»

10.05 (ti) Skriver brev til Jacob Hegel (se 02.07.1870), bla om økonomi: «For øvrigt har vi gjort den erfaring at vi her kan leve for omtrent det samme beløb som i München; måské dog med en undtagelse for kommunalskatternes vedkommende. Disse har nemlig hersteds nået en temmelig betydelig højde, medens jeg, som udlænding, i München kun havde at svare skat af, hvad jeg ved mit literære arbejde fortjente i selve Bayern og det blev jo ikke så farlig meget.» «Hedda Gabler» av 31.01.1891 oppført av Lotten Dorschs sällskap på Sveateatern, Stockholm. Gustaf Adolf Ranft (1856-1929, svensk skuespiller) spilte i rollen som «Jørgen Tesman», Karolina Charlotta «Lotten» Dorsch (1849-1908, svensk skuespillerinne) som «Hedda Tesman». Oversettelse ved Tor Hedberg (se 19.02.1891). HIS, Ibsen.nb.no, IBS.

11.05 (on) Se 19.04.1892 for oppføring av «Rosmersholm/Beata» London, og 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

12.05 (to) Se 06.09.1990 for oppføring av «Et dukkehjem» Romania.

13.05 (fr) Oppføring av «Rosmersholm/Beata» London referert 19.04.1891 omtalt i Players, London. Se 22.02.1892 for oppføring av «Gengangere» Napoli. IbsDavis, s. 288 (note 1). 14.05 (lø) Oppføring av «Gengangere» referert til 22.02.1892 omtalt i L’arte drammatica, i Corriere Napoli, og av Giulio Massimo Scalinger (1857-1907, italiensk avismann og bibliotekar) sammen med en biografisk artikkel om HI av Anne Charlotte Leffler (se 1882) i Fortunio. Se 22.02.1892 for oppføring av «Gengangere» Napoli, og 26.02.1891 for oppføring av «Hedda Gabler» Kristiania. Ibsen.nb.no, GiuDamD, s. 136 (note 9) +137-138 (note 12+13) +145 (note 34).

15.05 (sø) Oppføring av «Gengangere» Italia referert 22.02.1892 omtalt i Corriere Napoli. Ibsen.nb.no, GiuDamD, s. 136 (note 9).

17.05 (ti - grunnlovsdag) Se 19.04.1892 for oppføring av «Et dukkehjem» London, og 
09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater.

18.05 (on) Se 26.09.1891 for oppføring av «Vildanden» Firenze, og 20.04.1892 for oppføring av «Rosmersholm/Beata» London.

19.05 (to) Oppføring av «Vildanden» Firenze referert 26.09.1891 omtalt/anmeldt i La nazione og L’opinione nazionale. GiuDamD, s. 116 (note 62).

20.05 (fr) Skriver brev til Waldemar Christofer Brøgger (1851-1940, norsk geolog), et høflig «ja takk» til «indbydelse til middag på onsdag» (sannsynligvis førstkommende 25.05) fra ham og konen Antonia (se 24.09.1887). Oppføring av «Vildanden» Firenze referert 26.09.1891 omtalt/anmeldt i Fieramosca. Se 19.04.1892 for oppføring av «Et dukkehjem» London, og 05.04.1892 for oppføring «Hedda Gabler» Venezia. GiuDamD, s. 116 (note 61).

21.05 (lø) Oppføring av «Hedda Gabler» Italia referert 05.04.1892 omtalt i L’arte drammatica. Oppføring av «Gengangere» Italia referert 22.02.1892 omtalt/anmeldt i L’arte drammatica i artikkelen «Ibsen in Italia». Oppføring av «Vildanden» Firenze referert 26.09.1891 omtalt/anmeldt i Fieramosca. Oppføring av «Rosmersholm/Beata» London referert 19.04.1891 omtalt i Illustrated Sporting and Dramatic News, London. Se 26.09.1890 for oppføring av «Et dukkehjem» Kristiania. GiuDamD, s. 116 (note 61) +138 (note 13) +169 (note 123), Ibsen.nb.no, IbsDavis, s. 287 (note 2).

23.05 (ma) Oppføring av «Gengangere» Napoli referert 22.02.1892 anmeldt av Anne 
Charlotte Leffler (se 1882) for Verdens Gang, Kristiania. Se 01.04.1892 for oppføring «Hærmændene paa Helgeland» Helsingfors. Ibsen.nb.no, GiuDamD, s. 136-137 (note 10) +144 (note 28) +145 (note 32) +155 (note 72), NBI.

24.05 (ti) Se 05.04.1892 for oppføring «Hedda Gabler» Bologna.

25.05 (on) Oppføring av «Hedda Gabler» Bologna referert 05.04.1892 omtalt/anmeldt av Antonio Cervi (se 28.11.1891) i Il resto del Carlino. Se 20.05.1892 om HI i middagselskap. Se 09.03.1892 for oppføring av «Peer Gynt» Christiania Theater. GiuDamD, s. 170 (note 124).

26.05 (to - Kristi Himmelfartsdag) Morgenbladet, København, publiserer artikkelen «Ibsen i Frankrig», en anmeldelse av Auguste Ehrhards «Ibsen et le Théâtre contemporain» (se 1892). Oppføring av «Hedda Gabler» Italia referert 05.04.1892 omtalt/anmeldt i Piccolo Faust sammen med en tematisk artikkel om Italia Vitaliani (se 05.04.1892) og en kritikk av oversettelsen av stykket til italiensk (Polese og Rindler, se også 02.06.1892). GiuDamD, s. 
170 (note 125) +180 (note 152) +189 (note 182), NBI.

28.05 (lø) Oppføring av «Hedda Gabler» Italia referert 05.04.1892 omtalt/anmeldt av Antonio Cervi (se 28.11.1891) i L’arte drammatica. Oppføring av «Vildanden» Firenze referert 26.09.1891 omtalt/anmeldt i L’arte drammatica. Se 26.09.1890 for oppføring av «Et dukkehjem» Kristiania. GiuDamD, s. 116 (note 62) +170 (note 124), Ibsen.nb.no.

29.05 (sø) Artikkel om «Gengangere» i Napoli referert 23.05.1892 trykt i Morgenbladet, København. NBI.

30.05 (ma) Se 05.04.1892 for oppføring «Hedda Gabler» Piacenza, og 19.04.1892 for oppføring av «Et dukkehjem» London. 

For innledning, trykk her. For forrige innlegg, trykk her. For neste innlegg, trykk her. (Entry updated 01.07.2019)

#Ibsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar