1898 - del 5
07.04 (skjærtorsdag) HI ankommer Stockholm, og blir
installert på den beste suiten på Hotel Rydberg. Tekst av HIs takkeord til studentene i Lund dagen
før publisert i Lunds Dagblad (nr 80). Wiborgsbladet (nr 79) opplyser at HIs brev av
31.03.1898 ble distrubuert av Ritzaus Bureau. Aftenposten publiserer artikkelen
«Ibsenforestillingen i Paris», utdrag om HI fra en artikkel av Émile Faguet (se
30.05.1890), publisert i Journal des débats (på ukjent dato, sannsynligvis om
«En folkefiende» i Paris referert 29.03.1898). Sven Scholander (1860-1936,
svensk kompositør, sanger, billedhugger og forretningsmann) publiserer diktet
«Till örne från sparfven» («Vid Ibsenfesten i Köbenhavn afsjøng Sven Scholander
med guitarrackompanjemang följande hyllningsdikt till Ibsen»). HIS, HISB15s442,
Meyer, s. 779, Figueiredo, «Masken», s. 488, NBI, Koht (bind II), s. 282-283. Mottar Storkorset av Nordstjerneordenen
(Nordstjerneorden)
09.04 (lø) HI mottar Storkorset av Nordstjerneordenen i en
audiens hos kong Oscar 2 (se 25.04.1858). HI passet under audiensen på å ta opp
spørsmålet om sønnens karrieremuligheter. Sigurd Ibsen gikk på denne tid åpent
inn for unionsoppløsning, noe kongen kommenterte. Samme dag ga kongen en middag
på slottet til HIs ære. Blant gjestene var Adolf Hedin (se 1863). Kongen skal
ellers ha sagt at HI ikke skulle ha skrevet «Gengangere» av 13.12.1881, men at
«Fru Inger til Østråt» (31.05.-23.08.1857, revidert
17.12.1874) var et godt stykke. HI ble forlegen og kom seg
ikke til å svare. Dronning Sofie (se mars 1897) forsøkte å føre samtalen inn på
noe annet, men etter en lang pause brast det ut av HI: «Deres Majestet, jeg måtte skrive Gengangere!». Tekst i Lunds Dagblad av 07.04.1898 trykt i Svenska
Dagbladet (nr 95A). Oppføring av «Hedda Gabler» New York referert 30.03.1898
anmeldt i Critic (nr 842), New York. HIS, HISB15s442+767, Meyer, s. 779,
Figueiredo, «Masken», s. 488, NBI, Ferguson,
s. 434, Koht (bind II), s. 283, BKS, s. 102, Ibsen57-59, s. 180, Østvedt5, s.
138, F. Bull («Tradisjoner»), s.
189.
10.04 (sø - 1. påskedag) Teaterdirektør Gustaf Fredrikson
(se 11.12.1869) ved Dramaten holder middag for HI. Signaturen «Ic.» i
Illustreret Tidende (nr 28) publiserer artikkelen «Festlighederne for Henrik
Ibsen», om HIs opphold i København, og feiringen 31.03.1898. Oppføring(er) av
«En folkefiende» Hamburg referert 05.04.1898 og av «Hedda Gabler» som turné
referert18.02.1898 annonsert i Hamburger Fremden-Blatt. Ibsen.nb.no, HISB15s455+767,
Figueiredo, «Masken», s. 489+635, NBI.
11.04 (ma - 2. påskedag) Den svenske Forfatterforening
holder middag for HI på Restaurant Hasselbacken på Skansen. Carl Snoilsky (se vinter 1864),
HIs venn fra den første Romaperiode, nå medlem av Svenska Akademien, var vert.
Han hadde lovet HI at det ikke skulle holdes taler, men HIs venn Gustaf af
Geijerstam (se 20.09.1883), som han også hadde vært sammen med under sitt
Stockholm-opphold i 1887, holdt likevel en improvisert tale med en rekke
Ibsen-sitater. Senere på kvelden talte også dikteren Oscar Levertin (se
14.09.1883). HI holdt også tale, bla: «Jeg vil hjertelig takke Eder for i
aften. Det har for mig været ganske eiendommeligt at være tilstede her. Jeg ved
ikke, at jeg nogensinde har tilhørt nogen Forening, og jeg tror næsten, at det
overhovedet er første Gang, jeg er i en saadan. Der findes ganske vist i
Kristiania en Forening, som er af nogetnær samme Art som denne, men der staar jeg kun for et Syns Skyld som Medlem og deltager af flere
Grunde aldrig i dens Sammenkomster.» Senere på kvelden sang Albert Engström (se
1895) «smålandska bondvisor». Blant gjestene var bla Ane Gurli Linder
(1865-1947, svensk forfatter og feminist), og Carl David af Wirsén (se
30.09.1869). Se 28.02.1898 for oppføring av «En folkefiende» Hamburg,
18.02.1898 for oppføring av «Hedda Gabler» Hamburg, og 03.04.1898 for oppføring
av «Brand» København». HIS, HISB15s442+767, HISB16s514515, Koht (bind II), s.
283, Østvedt5, s. 138-140.
12.04 (ti) «Kongs-Emnerne» (Kungsämnena) av 14.03.1898
oppført på Vasateatern som festforest. med HI til stede, i anledning markering
av hans 70-årsdag. Anders de Wahl (se 25.01.1897) som spilte i rollen som
«Håkon Håkonsson» fortalte senere at da han etterpå kom opp i losjen der
hovedpersonen satt sammen med Gustaf af Geijerstam (se 20.09.1883), var HI
full. Oppføringen anmeldt (på ukjent dato i 1898) av Johan August Runström (se 07.02.1885) i Ny Illustrerad Tidning (nr 18, samt i nr 13
under tittel «Ibsen-jubileet», der det også var «Scener ur Henrik Ibsens
skådespel 'Kungsämnena' på Vasateatern /tecknade af Tycho Ödberg»), Stockholm.
Tycho Ödberg, 1865-1943, svensk maler. «Rosmersholm» av 17.01.1887 oppført av
Dr. Carl Heines Ibsen-Theater som turné i Tyskland og Østerrike med premiere på
Carl-Schultze-Theater, Hamburg. Også (iht IBS) oppført 18. og 23.05.1898 på
Lobe-Theater, Wroclaw (Breslau), Polen, og 02.06.1898 på Carl-Theater, Wien.
Max Henze (se 18.02.1898) spilte i rollen som «Johannes Rosmer»,
Helene Riechers (se 12.01.1896) som «Rebekka West». Regi ved Carl Heine (se 12.01.1896). HIs
tale av 11.04.1898 publisert i Aftenposten (nr 272), og i Dagens Nyheter (nr 10119A). HI
skriver iht HISOT hilsen i Karl Birger Mörners (se 08.05.1891) stambok: «Aldrig glemmer jeg
de glade påskedage i Stockholm.». HIS, Ibsen.nb.no, FU, bind 8, VI,
HISB15s442+767, Meyer, s. 781, Figueiredo, «Masken», s. 489, NBI, Koht (bind
II), s. 283, IBS.
13.04 (on) Iht HIS (og Ystad) skal August Lindberg (se
16.10.1878) ha satt opp de to siste aktene av «Brand» av 14.03.1885 på Operan i
Stockholm (se også 14.04.1898) med HI til stede og med tale av Lindberg. HI er
hedersgjest ved Stockholm stads gallamiddag på Grand Hotel. Ved
banketten/middagen var kongehuset representert ved prins Eugen (1865-1947, eg Eugen Napoleon Nikolaus, svensk og norsk prins) og
regjeringen av eksellensene Beskow (muligens Gustaf Emanuel Beskow, 1834-1899, svensk prest,
pedagog og riksdagsmann) og Douglas (muligens Ludvig Wilhelm August Douglas,
1849-1916, svensk greve, riksmarskalk, utenriksminister, godseier og politiker)
samt statsrådene Pehr Samuel Ludvig Annerstedt (1836-1904, svensk jurist,
embetsmann og politiker), Sven Herman Wikblad (1841-1904, svensk statsråd) og
grev Fredrik Wachtmeister (se 1881). Dessuten var talsmennene for begge kamre i
Riksdagen, grevene Nils Gustaf Alexander Sparre (1834-1914, svensk politiker,
godseier og kammerherre) og Robert De la Gardie (1823-1916, svensk greve,
landshøvding og riksdagsmann), til stede, sammen med mange av riksdagsmennene.
Også hoffet og diplomatiet var tallrikt representert. Det samme gjaldt
kunstakademiet, militæret, ulike kunstnerorganisasjoner osv. Interessen for
banketten var så stor at kvinner var blitt utelukket (noe som vakte reaksjoner
og førte til «Kvinnornas fest för Ibsen» referert 16.04.1898). Festen ble åpnet
med at Bellmankoret fremførte Griegs Sangerhilsen og flere andre numre. HI ble
ført inn til festbordet ved prins Eugens arm, og prinsen åpnet med å utbringe
en skål for kongen. HIs gamle venn Carl Snoilsky (se vinter 1864) holdt
deretter kveldens velkomsttale. HIs ord var et svar på denne talen. Han
benyttet manuskript under fremførelsen. Journalistene var plassert så nær
dikteren at de lett fanget opp og kunne referere hvert ord av talen: «Det
forekommer mig som en Drøm alt dette i Stockholm. Den første Skikkelse, jeg saa
i denne Drøm, var H.M. Kongen. Han gav mig den høieste Hædersbevisning, som jeg
overhovedet kunde faa, og jeg tilstaar, at jeg blev forbauset over det, jeg som
just var kommen for at takke ham for den sjeldne Opmerksomhed og Ære, han havde
vist mig ved at indlede den Bog, som blev udgivet som Festskrift paa min
Fødselsdag. Da Hs. Maj. hædrede mig saa høit, maa jeg rentudsagt sige, at jeg
saa det som en genial, kongelig Extravagance, og for mig er det, at denne
udvalgte Kreds her er samlet omkring mig, ogsaa en Extravagance. Jeg ser i
dette ikke blot en personlig Hyldest; jeg ser deri en Sanktion af Literaturen
som Kulturmagt, en Sanktion, som er underskrevet af det svenske Folk, og I kan
ikke forestille Eder, hvordan dette har virket paa mig.
Mit Liv har været
en Passionsvei, og nu i den virkelige Passionsuge er den forvandlet til et
Eventyrdigt, til en Sommernatsdrøm! - Tak, Tak for
Forvandlingen!» «Fruen fra havet» (Die
Frau vom Meer) av 12.02.1889 oppført av Dr. Carl Heines
Ibsen-Theater som turné på CarlSchultze-Theater, Hamburg. Også oppført (iht
IBS) ukjent antall forest. fra 22.05. til
27.05.1898 på Lobe-Theater, Wroclaw (Breslau), Polen, og
03. og 04.06.1898 på CarlTheater, Wien. Informasjon om øvrige spillesteder er
ikke skaffet til veie (men FU nevner også Magdeburg og Breslau uten datoer).
Egbert Soltau (se 11.08.1892) spilte i rollen som «Doktor Wangel», Helene
Riechers (se 12.01.1896) som «Ellida Wangel». Regi ved Carl Heine (se 12.01.1896). Oppførelse annonsert i Hamburger
Fremden-Blatt. Oppføring av «Hedda Gabler» som turné referert 18.02.1898
anmeldt av Philipp Berges (1863-1938, tysk journalist og redaktør) i Hamburger
Fremden-Blatt. Aftonbladet (Dagen iht Figueiredo) trykker intervju med HI, som
bla omtaler August Strindberg (se sensommer 1877), og uttalte at han var «en
mycket stor talang. Personligen känner jag honom icke - våra väger hafva aldrig
korsats -, men jag har med stort
intresse läst hans arbeten. Icke minst hans senaste bok, Inferno [utkommet året før], har gjort ett starkt intryck på mig».
Se 20.03.1898 for oppføring av «En folkefiende» Dresden, og 05.04.1898 for
oppføring i Hamburg. Ibsen.nb.no, HIS, FU, bind 8, XI, HISB15s442-443+767,
HISB16s515-516, Figueiredo, «Masken», s. 594, Meyer, s. 780 (note 2) +781,
Figueiredo, «Masken», s. 489, NBI, Edvardsen,
s. 292 (note 5), Koht (bind II), s. 283, IBS, Ystad, s. 160, Østvedt5, s. 140.
14.04 (to) HI blir oppsøkt av en delegasjon
Uppsala-studenter, og HI bad dem til lunsj. Om kvelden så han «Fru Inger til
Østråt» på Dramaten, med fru Engelbrecht (Anna-Lisa Hwasser Engelbrecht, se
24.03.1885) i hovedrollen. Til stede var bla kong Oscar 2 (se 25.04.1858) og
prins Eugen (se 13.04.1898). HI kom i følge med grev Carl Snoilsky (se vinter
1864), representanter for teateret og en del fremstående politikere. Ved
kongens ankomst sang forsamlingen kongesangen stående. Etter skuespillets
avslutning ble «Ja, vi elsker» sunget på tilsvarende måte. Oppføringen anmeldt
(på ukjent dato i 1898) av Johan August Runström (se 07.02.1885) i Ny Illustrerad Tidning (nr 18, og i nr 13) i
Stockholm, sistnevnte under tittel «Ibsen-jubileet», hvor også en oppsetning (iht HIS og Ystad
satt opp 20.03.1898 og 13.04.1898 av August Lindberg, se 16.10.1878) av de to
siste aktene av «Brand» av 24.03.1885 på Operan i Stockholm, anmeldt. HIs tale av
13.04.1898 publisert i Aftenposten (nr 277), Posttidningen (nr 84A), Aftonbladet (nr 84) hvor
også talene til Carl Snoilsky og August Lindberg (se 16.10.1878), samt
feiringen og Uppsala-studenternes hyllest er gjengitt/omtalt under overskriften
«Ibsenfestligheterna», i Dagens Nyheter (nr 10121A), Svenska Dagbladet (nr
99A). Banketten referert 13.04.1898 omtalt i Nya Dagligt Allehanda. Oppføring av «Rosmersholm» som turné referert 12.04.1898
anmeldt i Hamburger FremdenBlatt. Se 18.02.1898 for oppføring av «Hedda Gabler»
Hamburg. Ibsen.nb.no, HIS, HISB15s767, Meyer, s. 781, NBI, Koht (bind II), s. 284,
IBS, Ystad, s. 79+160+170.
15.04 (fr) Skriver brev til Ludvig Josephson (se august
1873), en takk for krans og artikkel («afhandlingen») ifb bursdagen. Om
Josephsons artikkel, se 21.03.1898. Se 14.03.1898 for oppføring av
«Kongs-Emnerne» Stockholm, 20.03.1898 for oppføring av «Gengangere» Kristiania,
og 05.04.1898 for oppføring av «En folkefiende» Hamburg.
Treffer Rosa Fitinghoff
16.04 (lø) HI er gjest ved de to kvinneorganisasjonene Nya
Iduns og Fredrika-Bremerförbundets «Kvinnornas fest för Ibsen» på Skansen.
Festen begynte klokken 1900, og hedersgjesten ble plassert i en forgylt stol i
kortenden av restauranten omgitt av omtrent 250 gjester. Ellen Key (se 1898)
var telegrafisk kalt til Stockholm for å tale, og HI svarte kort med flg
(gjengitt etter HIS som refererer til Svenska Dagbladet 17.04.1898): «Det är
icke min mening att hålla ett skåltal, men jag vill tacka för denna sista
sammankomst i Stockholm, där jag träffat så många både gamla och nya vänner.
Jag vill se bort från alla artigheter och alt öfverskattande. Jag vill nu
endast tacka för den inre kärna af förståelse, som mött mig, och detta är det
största utbytet af min vistelse här. Jag vill söka att bevara det, jag vill
söka att göra det fruktbärande i min blifvande produktion, som jag hoppas ej må
blifva så ringa.» Det ble senere strid om Keys tale (som forøvrig begynte sin
tale med «Du …», akkurat som Valdemar Vedel i København, se 02.04.1898). Ellen
Key og fru Anna Lovisa Eleonora (Ellen) Anckarsvärd (1833-1898, født Nyström,
svensk feminist) var HIs borddamer. Det ble også holdt en folkedansoppvisning
(i regi av Svenska Folkdansens Vänner) under avskjedfesten på Hasselbacken. Der
møtte HI en av deltagerne (introdusert av Gustaf Oscar Augustin Montelius, 1843-1921, svensk arkeolog); den 26-årige Laura
Matilda Edla Rosa Fitinghoff (1872-1949, svensk forfatterinne), og ble betatt
av henne. Særlig beundret han hennes lange, vakre hår, og spurte om hun ikke
ville komme på stasjonen når han reiste dagen etter. Iht Østvedt skal HI ha
fått så mange invitasjoner i Stockholm, at han til slutt slo fortvilet ut med
hendene og utbrøt: «Det kommer til å gå med meg som med Karl 12. Jeg kommer til
å bli brakt som lik over grensen!» Til dette svarte Montelius lakonisk at som
kjent kom Karl 12 (1682-1718, svensk konge, skutt under beleiring av
Fredriksten festning 11.12.1718) i høy grad levende over grensen fra Sverige til Norge. Dermed måtte HI gi opp. Skriver iht HISOT
(«Kvitteringer») og SIB under på å ha mottatt 950 kroner fra Kungliga
Dramatiske Teatern for diverse oppføringer av skuespill. Nuova antologia
(Italia) publiserer en artikkel om HI i anledning hans 70-årsdag. Rudolf
Steiner (se begynnelsen november 1897) publiserer artikkelen «Zur dramatischen
Technik Ibsens» i tilleggsbladet «Dramaturgische Blätter» til Das Magazin für Litteratur (nr 15), Berlin og Weimar. Se
19.03.1898 for oppføring av «Hærmændene paa Helgeland» Leipzig. HIS, SIB,
HISB15s439-440+443+444+767, HISB16s516, Meyer, s. 781-782, Figueiredo, «Masken», s.
489-490, GiuDamD, s. 283 (note 21), Ferguson,
s. 434, Edvardsen, s. 292, Koht (bind II), s. 284+287-288,
Sæther, s. 304-305, Ystad, s. 315, Steiner, s. 4+9-12.
17.04 (sø) HI reiser fra Stockholm med tog. Rosa Fitinghoff
(se 16.04.1898) møtte opp på jernbanestasjonen sammen med sin mor (Laura
Matilda Bernhardina Fitinghoff, 1848-1908, født Runsten, svensk forfatterinne)
for å ta farvel. HIs tale av 16.04.1898 publisert i Svenska Dagbladet (nr 102),
Morgenbladet (nr 146), Dagens Nyheter (nr 10214A), og Aftonbladet (nr 87). Einar Christiansen (se 20.10.1894) skriver om
«Gengangere» og «Brand» på
Dagmarteatret (se hhv 02. og 03.04.1898) i artikkelen
«Privatteatrene» i Illustreret Tidende (nr 29). Se 18.04.1898 om HIs ankomst
Kristiania. NBI, HIS, HISB15s440+444+767, Figueiredo, «Masken», s. 490, Koht
(bind II), s. 288.
18.04 (ma) HI ankommer Kristiania med tog på kvelden. Pehr
Staaff (se 31.01.1885) publiserer artikkelen «I Ibsenveckan» i Dagens Nyheter.
Se 05.04.1898 for oppføring av «Gengangere» Ukraina. HISB15s767, NBI, Ferguson, s. 434 (som daterer
ankomsten til 17.04.1898).
19.04 (ti) Se 30.03.1898 for oppføring av «Et dukkehjem»
Helsingfors, og se 22.05.1898 om dedikasjon.
21.04 (to) «Korsaren» publiserer karrikaturtegning av HI,
tegnet av Andreas Bloch (se
19.04.1894), med tittel «Opad mot Stjernene og de 'Stores'
Stilhed.», en parafrase på de siste ord i «Lille Eyolf» («Opad, - imod
tinderne. Mod stjernerne. Og imod den store stilhed.») av 11.12.1894. Om
oppføring «En folkefiende» i Italia, se 06.07.1900. Ibsen.nb.no.
22.04 (fr) «Hedda Gabler» av 31.01.1891 oppført av
Compagnia Eleonora Duse som turné med premiere på Teatro D. Amélia, Lisboa,
21.05.1898 på Teatro Niccolini, Firenze, 04.06.1898 (06.06.1898 iht GiuDamD) på
Teatro Manzoni, Milano, 23.01.1899 på Dimotiko Theatro Athinon, Aten, i Milano
i 1900, oktober 1900 på Lessing-Theater, Berlin (iht IBS er datoene 26.09. og
01.10.1898), i Wien i 1903 og 1904. Turnélisten er ikke komplett. Carlo
Rosaspina (se 15.06.1892) spilte i rollen som «Jørgen
Tesman», Eleonora Duse (se 09.02.1891) som «Hedda Tesman». Ibsen.nb.no, FU,
bind 8, XVIII-XIX, GiuDamD, s. 279+280 (note 11), IBS.
24.04 (sø) Skriver brev til Julius Elias (se 06.04.1887)
ifb oversettelser av HIs skuespill til tysk i «Sämtliche Werke» (se feks mars
1898).
25.04 (ma) Skriver brev til Rosa Fitinghoff (se
16.04.1898), muligens på baksiden av et portrettfotografi av HI: «Da jeg igår
fik Deres vakre brevkort var det som om De selv kom ind til mig med et varmt
vårbudskab. Der var musik og dans i hilsningen. Og under dans og musik mødtes
vi jo også. Det er den glade side ved sagen. Men den melankolske side er den at
vi ikke mødtes før den sidste kveld. Ved festerne går det ofte som i livet:
Menneskene mødes ikke før der skal tages afsked. - Men bliv alligevel ved at
skrive til mig. Skriv om alt, hvad De vil og kan, - og glæd derved
Deres hengivne
Henrik Ibsen.» Se 04.04.1893 for oppføring av
«Kjærlighedens Komedie» Kristiania. Oppføringen omtalt/anmeldt i Verdens Gang
(nr 102?) av Sigurd Bødtker (se 26.01.1897), og av Fernanda Nissen (se
22.12.1894) i Social-Demokraten (nr 95) på ukjent dato i 1898. HIS, Meyer, s.
783. NBI, Edvardsen, s. 292-293.
26.04 (ti) Oppføring av «Kjærlighedens Komedie» Kristiania
referert 04.04.1893 anmeldt av
Hans Wiers-Jenssen (1866-1925, norsk forfatter,
skuespiller, regissør og teaterhistoriker) i Dagbladet (nr 116), Kristiania. Se
20.03.1898 for oppføring av «Gengangere» København, og 04.04.1893 for oppføring
av «Kjærlighedens Komedie» Kristiania. NBI.
27.04 (on) Se 04.04.1893 for oppføring av «Kjærlighedens
Komedie» Kristiania.
28.04 (to) Se 05.04.1898 for oppføring av «Gengangere»
Ukraina.
29.04 (fr) Se 04.04.1893 for oppføring av «Kjærlighedens
Komedie» Kristiania.
30.04 (lø) «Bygmester Solness» av 19.01.1893 oppført som
«Amatørforestilling» hos «Hr. og Fru Funck Brentano» i Paris. Frantz
Funck-Brentano, 1862-1947, fransk historiker og bibliotekar, konen
sannsynligvis Eva Irene (født Bignot 1862). Se 05.04.1898 for oppføring av «En
folkefiende» Hamburg. FU, bind 9, VII.
Mai. I Ibsens private bibliotek/boksamling finnes ett
eksemplar hver av «Revue des Revues» og «Tilskueren» datert denne måned. Det
første tidsskriftet er uoppskåret, det siste delvis oppskåret. Se 26.03.1896
for oppføring av «Gengangere» Stockholm og København, og 31.03.1898 om
oppføring av «Vildanden» København. Se mars 1901 om tidsskriftet «Kunstwart».
Ibsen85-86, s. 58.
01.05 (sø) Skriver kort brev til Jonas Collin (se
21.10.1867), et ja til å benytte HIs manuskripter (som Collin hadde en rekke av
i sin samling) til en «Teater-udstilling». Sender telegram til skuespilleren
Josef Lewinsky (se 23.10.1890) som hadde vært ved Burgtheater i Wien siden
1858: «de hjerteligste lykkønskninger til førtiårsjubilanten sender i
hengivenhet og høyaktelse henrik ibsen». «Vildanden» (Die Wildente) av 09.01.1885
oppført av Theaterverein Freie Volksbühne på Lessingtheater, Berlin. Alfred
Halm (1861-1951, østerriksk skuespiller, regissør og teaterleder) spilte i
rollen som «Gregers Werle», Mathieu Pfeil (se 12.04.1897) som «Gamle Ekdal»,
Carl Waldow (se 10.02.1891) som «Hjalmar Ekdal», Meta Jäger (1867-1940, tysk
skuespillerinne) som «Hedvig». Se 11.04.1891 for oppføring av «Kongs-Emnerne»
Wien, og 05.06.1898 for oppføring av «Et dukkehjem» Polen. HISB15s440, IBS.
02.05 (ma) «Gengangere» av 20.05.1882 oppført én gang på
Mindre Teatern (Göteborg), som på denne tid inngikk som en av scenene til
Kungliga Dramatiska Teatern, Stockholm. August Lindberg (se 16.10.1876) spilte
i rollen som «Pastor Manders». Oppføring av «Et dukkehjem» Polen referert
05.06.1898 anmeldt i Stettiner Zeitung. HISB15s455, IBS, Ystad, s. 159.
03.05 (ti) Helsingfors Dagblad (nr 32) omtaler en oppføring
av «Gengangere» i Praha i 1897, muligens oppføring referert 27.10.1897.
Oppføring av «Vildanden» Berlin referert 01.05.1898 omtalt i Unterhaltungsblatt
des Vorwärts. HISB15s101, IBS.
04.05 (on) Se 18.09.1895 for oppføring av «Hedda Gabler» Bergen.
04.05 (on) Se 18.09.1895 for oppføring av «Hedda Gabler» Bergen.
05.05 (to) Oppføring av «Hedda Gabler» Bergen referert
18.09.1895 (og sannsynligvis spesifikt den av 04.05.1898) anmeldt av signaturen
«-n.» i Bergens Aftenblad. NBI.
06.05 (fr) Skriver brev til Aurélien Marie Lugné-Poë (se
30.05.1890), en takk for gave fra ham og «en forsamling af mine franske venner
samt i Paris boende landsmænd har havt den godhed og elskværdighed at skænke
mig i anledning af min fødselsdag.» Gaven var en sort bronseskulptur av en løve
og en hjort, laget av Antoine-Louis Barye (1796-1875, fransk billedhugger), som
var kjent for slike dyrefremstillinger. På kunstverket er det gravert inn navn
på giverne. Ria Schmujlow-Claassen (se 05.05.1894) holder foredraget «Die
Entwicklung des Frauentypus bei Ibsen» i München. HIS, HISB15s440.
07.05 (lø) Se 20.03.1898 for oppføring av «En folkefiende»
Dresden.
08.05 (sø) Skriver brev til Jacob Hegel (se 02.07.1870), en
takk til ham og hustruen Julie (se 09.10.1874) for oppholdet i København (fra
30.03. til 06.04.1898), bla: «Overhovedet står hele mit besøg i København for
mig som et eventyr, som en strålende, festlig drøm, som jeg fremdeles lever og
tærer på.»
09.05 (ma) Se 03.04.1898 for oppføring av «Brand»
København».
11.05 (on) «John Gabriel Borkman» (Gian Gabriele Borkmann)
av 10.01.1897 oppført av Compagnia Teatro D’Arte på Teatro Gerbino, Torino,
Italia. Også oppført som turné
22.11.1898 på Teatro Carcano, Milano, og 10.01.1899 (ikke
bekreftede datoer) på Teatro
Nazionale, Roma (2 forest.). Alfredo De Sanctis (se
24.03.1893) spilte i rollen som «John
Gabriel Borkman», Giazinta Pezzana (1841-1919, italiensk
skuespillerinne) som «Gunhild Borkman», Fru del Moro (se 08.06.1897) som «Ella
Rentheim». GiuDamD, s. 281, Ibsen.nb.no og IBS (de to siste anfører 17.05.1898
som premieredato).
13.05 (fr) Oppføring av «John Gabriel Borkman» referert
11.05.1898 omtalt i La Stampa. Se 20.03.1898 for oppføring av «En folkefiende»
Dresden, og 05.04.1898 for oppføring av «Vildanden» Krakow. GiuDamD, s. 282
(note 16).
15.05 (sø) Skriver brev til Ebba Snoilsky (se 1881) på
baksiden av et portrettfotografi av HI, bla en takk for tiden i Stockholm (fra
07. til 17.04.1898). Skriver også brev til Rosa Fitinghoff (se 16.04.1898),
bla: «I dag har jeg et spørsmål at fremkomme med. Har De et fotografi av Dem?
Og vil De i så fald sende mig et? Og skulde nogen af Deres dansende veninder
ville gøre det samme, skulde det glæde mig særdeles meget. De svenske folkedanse,
jeg så på hesten på Hasselbacken har gjort et uforglemmeligt indtryk på mig og
jeg vender ofte i tankerne tilbage til de lysende timer, jeg tilbragte derude
omgiven af intelligens, ungdom, skønhed og gratie.» Se 26.03.1898 for oppføring
av «Bygmester Solness» Wien.
16.05 (ma) Se 18.02.1898 for oppføring av «Hedda Gabler»
Wroclaw, som også omtalt i Volkswacht denne dag. IBS.
17.05 (ti - grunnlovsdag) «Vildanden» (Die Wildente) av
09.01.1885 oppført av Dr. Carl
Heines Ibsen-Theater på Lobe-Theater, Wroclaw, Polen (da
Breslau, Tyskland). Også oppført 24.05.1898,
Max Henze (se 18.02.1898) spilte i rollen som «Grosserer Werle», Eugen Albu (ukjent, muligens dikteren og litteraturviteren med samme
navn, 1871-1935) som «Gregers Werle», Arthur Waldemar (se 12.01.1896) som
«Hjalmar Ekdal», Leonie Taliansky (18751917, født Leonie Olga Pollak,
østerriksk skuespillerinne) som «Hedvig». Oversettelse ved Marie von Borch (se
januar 1884). Oppføringen omtalt i Volkswacht samme dag. Se 11.05.1898 for
oppføring av «John Gabriel Borkman» Torino.
IBS.
18.05 (on) Se 12.04.1898 for oppføring av «Rosmersholm»
Wroclaw (Breslau), Polen, og 05.11.1893 for oppføring «Kjærlighedens Komedie»
Bergen. Oppføringen omtalt i Volkswacht denne dag. IBS.
19.05 (to) Se 18.02.1898 for oppføring av «Hedda Gabler»
Wroclaw, og 18.09.1895 for oppføring av stykket i Bergen.
20.05 (fr) Se 01.10.1896 for oppføring av «Et dukkehjem»
Hamburg.
21.05 (lø) «Kjærlighedens Komedie» (Kærlighedens Komedie)
av 24.11.1873 oppført på Dagmarteatret i København. Første av 8 forest. frem
til 31.05.1898, og første oppføring av stykket i Danmark. Marie Pio (se
20.03.1898) spilte i rollen som «Fru Halm», Elisabeth Rosenberg (se 03.04.1898)
som «Svanhild», Olivia Johanne Margrethe Jacobsen (1869-1945, født Norrie,
dansk skuespillerinne) som «Anna», Martinius Nielsen (se 07.06.1895) som
«Falk», og Nicolai Neiiendam (se 22.11.1895) som «Lind». «Gengangere»
(Gespenster) av 20.05.1882 oppført (på tysk) som turné av Dr. Carl Heines
Ibsen-Theater på Lobe-Theater, Wroclaw (Breslau), Polen. Også oppført der 25. og
29.05.1898, og 06.06.1898 på Carl-Theater, Wien, Østerrike. Helene Riechers (se 12.01.1896)
spilte i rollen som «Helene Alving», Arthur Waldemar (se 12.01.1896) som «Osvald
Alving». Oppføringen omtalt i Volkwacht samme dag. Oppføring av «John Gabriel Borkman»
som turné i Italia referert 11.05.1898 omtalt i L’arte drammatica. Oppføring av
«Fruen fra havet» som turné referert 13.04.1898 omtalt i Volkswacht. Se 22.04.1898 for oppføring
av «Hedda Gabler» Firenze, og 05.06.1898 for oppføring av «Et dukkehjem» Polen.
Oppføring av «Et dukkehjem» Polen referert 05.06.1898 omtalt i Volkswacht.
Ibsen.nb.no, HISB15s767, GiuDamD, s. 282 (note 16) +297 (note 68), IBS.
22.05 (sø) Skriver brev til Jenny Blicher-Clausen (se
1894), bla en takk for tilsendt dikt. Det var muligens Blicher-Clausens roman
«Inga Heine : en Nutidsfortælling», København, Bonnier, som hun hadde sendt med
en dedikasjon (datert 19/4 98) til HI: «Til den store Ørn! fra en af Skovens
smaa vilde fugle … maaske 'en Vildand'!» Boken i HIs bibliotek er oppskåret. HI
avslutter brevet slik: «Lev vel! Gid den vilde skovfugls bryst og vinger ikke
må såres dybere end livet kræver.» Georg Brandes (se 25.04.1866) publiserer
artikkelen
«Kjærlighedens Komedie» (sannsynligvis om oppførelsen dagen
før) i Politiken. Se
13.04.1898 for oppføring av «Fruen fra havet» Polen.
HISB15s445, NBI, Ibsen85-86, s. 14.
23.05 (ma) Skriver kort brev til Norsk Kvindesagsforening,
et høflig ja takk til invitasjon (på vegne av seg selv og Suzannah) til en fest
den 26.05.1898. Suzannah måtte melde avbud pga sykdom. Skriver iht SIB og HISOT
(«Hilsener») hilsen på fotografi til Caroline Sontum (se 1892): «Til fru
Caroline Sontum med hjertelige lykønskninger fra hendes trofaste ven». Se 12.04.1898
for oppføring av «Rosmersholm» Wroclaw. HISB15s446.
24.05 (ti) Oppføring av «Kjærlighedens Komedie» København referert 21.05.1898 anmeldt av Vilhelm Krag (se 1893) i Morgenbladet, Kristiania. Se 17.05.1898 for oppføring av «Vildanden» Wroclaw. NBI.
24.05 (ti) Oppføring av «Kjærlighedens Komedie» København referert 21.05.1898 anmeldt av Vilhelm Krag (se 1893) i Morgenbladet, Kristiania. Se 17.05.1898 for oppføring av «Vildanden» Wroclaw. NBI.
25.05 (on) Ferdinand Kolbye (se 30.01.1897) publiserer
artikkelen «Kjærlighedens Komedie» (sannsynligvis om oppførelsen av 21.05.1898
København) i Berlingske Aftenavis. Oppføring av «Gengangere» Wroclaw referert
20.05.1898 omtalt i Volkswacht. Se 24.05.1896 for oppføring av «Et dukkehjem»
Milano, og 20.05.1898 for oppføring av «Gengangere» Wroclaw. NBI, IBS.
26.05 (to) HI holder tale ved Norsk Kvindesagsforenings
fest/gallamiddag for HI på Grand Hotel i Kristiania, der omkring 200 personer
var til stede. Foreningens formann Fredrikke Qvam (se 02.07.1895) og
statsministerens hustru Randi Blehr (se 20.03.1895) ledet hedersgjesten inn i
salen. Deretter ble lyset slukket, og en rekke kvinner defilerte inn i den
tusmørke salen, kostymert som kvinneskikkelser fra HIs skuespill. Blehr ønsket
så HI velkommen til bords. Gina Krog (se 12.01.1880) holdt en tale for HI, der
hun uttrykte kvinnesaksforeningens glede over å ha HI som gjest. Hun takket ham
også for hva han hadde uttrettet for kvinnene med sin diktning. HIs tale fulgte
som svar på denne hilsenen, bla: «Jeg takker for Skaalen, men maa fralægge mig
den Ære bevidst at skulle have virket for Kvindesagen. Jeg er ikke engang paa
det Rene med, hvad Kvindesag egentlig er. For mig har det staaet som en
Menneskesag. Og læser man mine Bøger opmærksomt, vil man forstaa det. Det er
nok ønskeligt at løse Kvindespørgsmaalet, saadan ved Siden af; men det har ikke
været hele Hensigten. Min Opgave har været Menneskeskildring.»
Også: «For mig har det altid staaet som en Opgave at løfte Landet og give
Folket et høiere Stade. Under dette gjør sig to Faktorer gjældende: det staar
til Mødrene ved anstrengt og langsomt
Arbeide at vække en bevidst Følelse af Kultur
og Disciplin. Dette maa skabes i
Menneskene, før man kan hæve Folket videre. Det er Kvinderne, som skal løse
Menneskespørgsmaalet. Som Mødre skal de det. Og kun da kan de det. Heri ligger en stor Opgave for Kvinderne. Tak og
Skaal for Kvindesagsforeningen!» Dette skulle bli HIs siste kjente tale. Etter
at et kvinnekor hadde sunget en festsang, holdt så Aasta Hansteen (se
23.11.1872) en tale for Suzannah Ibsen (som ikke var til stede, mens Meyer
hevder det motsatte). Til slutt ble det fremført en kantate av Gina Krog og
Signe Lund (1868-1950, norsk pianistinne og komponist). Om brev til Lund, se
juni 1898. HIS, HISB15s445-446+767, HISB16s516-517, Meyer, s. 783, Figueiredo,
«Masken», s. 492-494, Ferguson, s.
434-435, Koht (bind II), s. 285, BKS, s. 270.
27.05 (fr) HIs tale av 26.05.1898 (og referat av festen)
publisert i Morgenbladet (nr 338), Aftenposten (nr 393), Norske
Intelligenssedler (nr 140), Dagbladet og Verdens Gang (nr 132). Se 13.04.1898
for oppføring av «Fruen fra havet» Polen. HIS, HISB15s448, NBI.
28.05 (lø) Stockholms dagblad publiserer artikkelen
«Stockholm : ett efterspel», en kommentar til de svenske kvinnenes hyllest til
HI den 16.04.1898, og om Ellen Key (se 1898). Oppføring av «Et dukkehjem»
Italia referert 24.05.1896 omtalt i L'arte drammatica. Oppføring av
«Gengangere» Wroclaw referert 20.05.1898 omtalt i Volkswacht. Ibsen.nb.no,
GiuDamD, s. 292 (note 54) +297 (note 68), IBS.
29.05 (sø) Skriver brev til Julius Elias (se 06.04.1887),
bla ifb utgivelsen av «Sämtliche Werke» (se for eksempel mars 1898): «Jeg har,
som De véd, i indeværende år været optagen af så mange extraordinære ting at det
er yderst tvilsomt om jeg denne gang vil kunne få mit nye påtænkte skuespil
færdigt til den sædvanlige tid og under alle omstændigheder vil jeg ikke komme
til at aflevere det så betimeligt at en tysk udgave deraf i år kan tænkes
foranstaltet. Jeg vil derfor tilråde Dem allerede nu at forberede et andet
bind. Mine såkaldte 'Memoirer' har jeg aldrig tænkt på at fuldføre i den
nærmeste fremtid.» Vilhelm Andersen (se 1894) publiserer artikkelen
«Privatteatrene i Maj», bla om oppførelse av «Kjærlighedens Komedie» København
referert 21.05.1898 i Illustreret Tidende, København. Se 20.05.1898 for
oppføring av «Gengangere» Wroclaw. NBI.
30.05 (ma) Skriver brev til Ellen Key (se 1898) bla: «Fra
adskillige damer i Stockholm har jeg i denne tid modtaget opfordringer til
offentlig at udtale mig angående visse punkter i den tale, De havde den
elskværdighed at holde for mig ved festen på Hasselbacken den 16. April.» Keys tale ble møtt med stort bifall, men en måned etterpå
ble det på initiativ av Anna Retzius (se Hierta-Retzius 16.09.1887) publisert
en protest signert av 284 kvinner, der det het at personlighetens frigjørelse,
slik Key forstod den, «är ej ett mål till vilket någon, vare sig man eller
kvinna bör streva». HI skriver videre at han henviser til talen han holdt i
Norsk Kvindesagsforening 26.05.1898. HISB15s447.
31.05 (ti) Skriver brev til Randi Blehr (se 20.03.1895), en
takk ifb fest referert 26.05.1898. Se 28.02.1898 for oppføring av «En folkefiende» Wroclaw, som
også omtalt i Volkswacht denne dag. Se 21.05.1898 for oppføring av
«Kjærlighedens Komedie» København. IBS.
For innledning, trykk her. For forrige innlegg, trykk her. For neste innlegg, trykk her. (Entry updated 11.08.2019)
For innledning, trykk her. For forrige innlegg, trykk her. For neste innlegg, trykk her. (Entry updated 11.08.2019)
#Ibsen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar