09.03.2019

Ibsenkalender - 1900 - Kristiania (del 3)

1900 - del 3
Februar. Skriver kort brev (iht tekstgrunnlaget skrevet i tiden kort etter premieren på «Når vi døde vågner» på Nationaltheatret 06.02.1900) til Gunnar Heiberg (se 30.12.1878): «De havde Ret. Jeg havde Uret. Jeg har set efter i mine Notiser. Irene er ca. 40 Aar gammel.» Heiberg hadde i avisene kritisert rollefordelingen i «Når vi døde vågner» på Nationaltheatret. Han ville ha Johanne Dybwad (se 12.02.1889) som «Irene» i stedet for Ragna Wettergreen (se 15.01.1895). Da han møtte HI på gaten (som iht Gran var dagen etter premieren på Nationaltheatret, altså 07.02.1900), gav han uttrykk for sin misnøye med forestillingen. Han spurte til slutt HI hvor gammel «Irene» skulle være. Ibsen svarte at hun var 28 år. Heiberg innvendte at det var umulig, og argumenterte for at hun var minst 40, men Ibsen stod på sitt. Neste dag mottok Heiberg foran nevnte brev. HI skal også ha spurt Heiberg hva han syntes om dekorasjonene - «Forfærdelige», svarte Heiberg. Da ble HI «barsk og sagde med indædt Raseri og høi, hurtig Stemme: Ja, jeg synes heller ikke, det ser slig ud paa Hardangervidden.» Gustav Zieler (1869-1912, tysk forfatter) publiserer artikkelen «Ibsens Jugendwerke» i Die Gesellschaft, Dresden, om HIs tidlige skuespill («Kjæmpehøien» av 26.09.1850 og 29.01.-08.02.1854, «Olaf Liljekrans» av 02.01.1857 og 1898, «Kjærlighedens Komedie av 31.12.1862 og revidert 03.05.1867, «Fru Inger til Østråt» av 31.05.-23.08.1857 og revidert 17.12.1874, og «Gildet på Solhaug» av 19.03.1856 og revidert 10.05.1883) ved utgivelsen av bind 2, 3 og 5 i «Sämtliche Werke» (se feks mars 1898). William Leonard Courtney (se januar 1891) og Arthur W. Pinero (se 1892) skriver om bla HI i «The idea of tragedy in ancient and modern drama : three lectures delivered at the Royal Institution February, 1900», Westminster. Se 27.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Erfurt. HISB15s515, NBI, Edvardsen, s. 303 (note 3), Gran (bind 2), s. 331-332, Østvedt5, s. 43-44, Normann, s. 121-122, Skavlan, s. 288-289. 

01.02 (to) Hilde Torjussen (ukjent) holder foredrag om «Når vi døde vågner» av 19.12.1899. Foredraget («Henrik Ibsen og hans epilog : foredrag, afholdt i en privat diskussionsforening 1ste februar 1900 : 1-5») ble publisert på ukjent dato i 1900 i Nylænde, Kristiania. Også skuespillene «Catilina» av 12.04.1850 (revidert mars 1875) og «Kjærlighedens Komedie» av 31.12.1862 (revidert 03.05.1867) ble omtalt i foredraget. Oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw referert 29.01.1900 omtalt i Volkswacht für Schlesien, Posen und die 
Nachbargebiete. Se 09.12.1899 for oppføring av «Et dukkehjem» Stuttgart, 27.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Magdeburg, og 29.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw. Ibsen.nb.no, NBI. 
01.02 (to) Skriver brev til Morten Müller (se 03.04.1880). Brevet ble våren/sommeren 2015 innlemmet i den digitaliserte utgaven av HIS: «Kære herr Morten-Müller! 
Tag mig ikke altfor ilde op at jeg først idag sender Dem min skyldige tak for den prægtige gave, hvormed De glædede mig på julaften. Jeg sér hver dag på Deres kendte og kære landskaber. Men jeg finder dem altfor tiltrækkende til at lade dem henligge i den lukkede mappe. Jeg lader dem derfor indfatte og ophænge således at de kan være til pryd for vor bolig og til fryd for os selv og for dem, der kommer til os. 
  Med de bedste hilsener til Dem og Deres familie tegner jeg mig 
Deres venskabeligst forbundne 
Henrik Ibsen.» Gaven er ikke kjent, men sannsynligvis en mappe med landskapsmalerier. 
03.02 (lø) Skriver brev til Jenny Blicher-Clausen (se 1894), bla ifb hennes ønske om å sette opp egne skuespill på Det Kongelige Teater i København (ingen av hennes stykker ble oppført der). «Når vi døde vågner» (Wenn wir Todten erwachen) av 26.01.1900 oppført av Frankfurter Stadttheater på Schauspielhaus, Frankfurt am Main, Tyskland. Også spilt 
04.02.1900. Arthur Bauer (se 23.03.1892) spilte i rollen som «Arnold Rubek», Charlotte Boch (se 21.11.1896) som «Maja Rubek», Wilhelm Diegelmann (se 16.01.1897) som «Godseier Ulfheim», Irene Triesch (se 15.04.1899) som «Irene». Regi ved Wolfgang Quincke (se 21.11.1896). Oppførelsen anmeldt (på ukjent dato i 1900) av Fedor Mamroth (1851-1907, tysk redaktør) i ukjent medium (men sannsynligvis Frankfurter Zeitung). Oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw referert 29.01.1900 omtalt i Volkswacht für Schlesien, Posen und die Nachbargebiete. «Når vi døde vågner» av 19.12.1899 omtalt i L’arte drammatica. Om oppføring av stykket på Nationaltheatret, se 06.02.1900. Se 02.12.1899 for oppføring av «Et dukkehjem» Ungarn, 20.03.1898 for oppføring av «Et dukkehjem» Mannheim, og 26.10.1899 for oppføring av «Hedda Gabler» Wroclaw. Ibsen.nb.no, HIS («Oppførelse»), HISB15s513, GiuDamD, s. 283 (note 22), IBS. 
04.02 (sø) «Vildanden» av 09.01.1885 oppført på Den Nationale Scene, Bergen. Første av 6 forest., de andre på ukjente datoer. Albert Bøgh (se 25.10.1876) spilte i rollen som «Grosserer Werle», Tobias Sørensen (se 19.02.1897) som «Gregers Werle», Lorentz Thyholdt (18701931, norsk skuespiller) som «Gamle Ekdal», William Ivarson (1867-1934, norsk skuespiller) som «Hjalmar Ekdal», Octavia Sperati (se 02.02.1879) som «Gina Ekdal», Benny Presthun (ukjent) som «Hedvig». Musikk av Franz Schubert (se 20.04.1891), Johan Halvorsen (se 14.12.1894), Ludwig Mendelssohn-Bartholdy (se 02.02.1879), Gustave Roche (ukjent) og Johan Svendsen (se 27.02.1889). Oppføring av «Når vi døde vågner» København referert 28.01.1900 anmeldt av Sophus Claussen (se 12.10.1885) i Illustreret Tidende, København. «Når vi døde vågner» av 19.12.1899 omtalt av Otto Christian Thinn (1853-? norsk sogneprest) i Morgenbladet (nr 74), Kristiania. Se 02.12.1899 for oppføring av «Et dukkehjem» Ungarn, 29.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw, 29.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Helsingfors, og 03.02.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Frankfurt. Ibsen.nb.no, HIS («Oppførelse»), NBI, IBS, Wiers-Olsen, s. 412. 
06.02 (ti) Skriver brev til August Larsen (se 18.09.1867), mest økonomi-relatert, men nevner også at forfatteren Karl Larsen (se 13.10.1889) «er ankommen hertil og jeg har modtaget en billett fra ham; men vi har endnu ikke truffet hinanden. Glæder mig levende til gensynet.» «Når vi døde vågner» (Naar vi døde vaagner) av 26.01.1900 oppført på Nationaltheatret, Kristiania. Første av 11 forest. frem til 19.03.1900. Egil Næss Eide (1868-1946, norsk skuespiller) spilte i rollen som «Arnold Rubek», Johanne Dybwad (se 12.02.1889) som «Maja Rubek», Theodor Blich (se 13.01.1897) som «Godseier Ulfheim», Ragna Wettergreen (se 15.01.1895) som «Irene». Regi ved Bjørn Bjørnson (se 26.10.1883), scenografi ved Jens Wang (se 1889) og hans assistent Svend Lauritz Gade (1877-1952, dansk instruktør og teatermaler). Wang hentet motiver fra Sandefjord (1. akt, noe som også HI hadde hatt i tankene), Hardangervidda (2. akt) og Jotunheimen (3. akt). Musikk av Jules Massenet (se 11.09.1887), Johan Svendsen (se 27.02.1889) og Edvard Grieg (se 24.12.1865). Premieren var utsatt til denne dag både pga Bjørnsons sterke forkjølelse i januar, og at Egil Eide ble angrepet av influensa. Fra 03.02.1900 ble det solgt billetter til doble priser: «Orkesterplads Kr. 12,00, Parketterne og 1. Rad Kr. 10,00, Parterre og 2. Rad Kr. 5,00, Amfitheater Kr. 2,50, Fremmedlogen Kr. 75,00». HI var ikke tilstede, men skal iht Ragna Wettergreen samme dag ha sendt henne «en stor bukett Kameliaer med sitt visittkort, hvorpå der stod: 'Til La grande tragedienne!'». Oppførelsen anmeldt på ukjente datoer i 1900 av Just Bing (se 26.03.1893) i Verdens Gang (nr 32), og av Lars Holst (se 18.10.1869) i Dagbladet (nr 37), Kristiania, og forhåndsomtalt av ham i samme avis (nr 2). Oppførelsen også omtalt anonymt på ukjent dato i 1900 i Dagbladet (nr 29), Kristiania. Normann skriver at HI var til stede ved siste oppføring (altså 19.03.1900), men det er lite sannsynlig, siden HI rett før (13.03.1900) fikk sitt første hjerneslag. Uansett: «Siste gang det blev opført var han i teatret. Efter forestillingen stakk han hodet inn i Johanne Dybwads garderobe ˈslik at jeg så det store øiet hansˈ, forteller fru Dybwad, og sa: ˈDet har jeg alltid sagt at disse ville pikebørn det er noe for Dem.ˈ Så skulde han bort til fru Wettergreen. Garderobedøren stod åpen og fru Dybwad hørte hvad han sa: ˈDe er min venn,ˈ sa han til henne.» Oppføring av «Hedda Gabler» Wroclaw referert 26.10.1899 omtalt i Volkswacht. Ibsen.nb.no, HIS («Oppførelse»), Meyer, s. 797+801, HISB15s770, NBI, Ferguson, s. 445 (som feilaktig daterer oppføringen på Nationaltheatret til 15.01.1900), Edvardsen, s. 303 (note 2), BKS, s. 273, IBS, Wiers-Jenssen, s. 107-108, Normann, s. 122-123+264. 
07.02 (on) Oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw referert 29.01.1900 omtalt i 
Volkswacht für Schlesien, Posen und die Nachbargebiete. Oppføring av «Når vi døde vågner» Kristiania referert 06.02.1900 anmeldt av Fernanda Nissen (se 22.12.1894) i Social-Demokraten (nr 32), Kristiania, av Kristofer Randers (se 22.02.1880) og signaturen «H. & F.» i to separate artikler i Aftenposten (nr 98), av Nils Vogt (se 09.12.1882) under signaturen «-8» i Morgenbladet (nr 80), Kristiania, av Sigurd Bødtker (se 26.01.1897) i Verdens Gang (nr 32) med illustrasjoner tegnet av Gustav Lærum (se 31.01.1895), og i Politiken, København. Se 29.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw, og februar 1900 om møte med Gunnar Heiberg (se 30.12.1878). Ibsen.nb.no, HIS, HIS («Oppførelse»), NBI. 
08.02 (to) «Vildanden» (Die Wildente) av 09.01.1885 oppført på Thalia-Theater, Hamburg. Første av 10 forest., spilt 5 ganger sesongen 1899-1900 og 5 ganger sesongen 1900-1901. 
Ernst Hallenstein (ukjent) spilte i rollen som «Grosserer Werle», Emanuel Stockhausen (se 
25.10.1899) som «Gregers Werle», Paul Flashar (se 04.02.1897) som «Gamle Ekdal», Robert Nhil (se 13.10.1888) som «Hjalmar Ekdal», Karli Hücker (se 04.02.1897) som «Gina Ekdal», Centa Bré (1870-1958, tysk skuespillerinne) fra Münchener Schauspielhaus gjestespilte i rollen som «Hedvig» 08. og 09.02.1900. 17.02.1900 overtok Dora Erl (ukjent, men muligens frøken Erl referert 16.01.1897) rollen. Regi ved Hans Gelling (se 13.04.1893). «Et dukkehjem» (Nora) av 21.12.1879 oppført på Stadttheater Bromberg, Bydgoszcz, Polen. Auguste Prasch-Grevenberg (se 08.07.1887) gjestespilte i rollen som «Nora». Oppføringen omtalt i Bromberger Zeitung samme dag. Oppføring av «Når vi døde vågner» Kristiania referert 06.02.1900 og i Frankfurt referert 03.02.1900 omtalt, den siste med referanse til anmeldelse i Frankfurter Zeitung (på ukjent dato), i Politiken. Se 26.10.1899 for oppføring av «Hedda Gabler» Wroclaw. Ibsen.nb.no, NBI, IBS. 
09.02 (fr) Skriver kort brev til Arne Giverholt (1882-1939, norsk journalist og pressesekretær): «'Konge og sværmer' er en og samme person.» Svaret (av SIB datert til 09.02.1901) gjaldt et fortolknings-spørsmål som hadde kommet opp under gjennomgåelsen av «Brand» av 16.03.1866 på katedralskolen i Trondheim, hvor Giverholt på denne tiden var gymnaselev. Skriver iht SIB også brev (ukjent eier) til Henrik Nilssen (ukjent). Se 08.02.1900 for oppføring av «Vildanden» Hamburg. HISB15s514. 
11.02 (sø) «Et dukkehjem» (Nora) av 21.12.1879 oppført (på tysk) på Stadttheater Posen, Poznań, Polen. Også oppført 19.02.1900. Hans Wahlberg (ukjent) spilte i rollen som «Torvald Helmer», Maria Reisenhofer (se 22.11.1889) som «Nora» i første forest., og Frk. Hochthal (ukjent) i den andre. Regi ved Woldemar Runge (se 05.07.1897) som også spilte i rollen som «Doktor Rank». «Samfundets støtter» (Die Stützen der Gesellschaft) av 14.11.1877 oppført på Stadttheater Basel, Sveits. Første av 2 forest., den andre på ukjent dato. Ibsen.nb.no, HISB15s514, IBS. 
12.02 (ma) HI bokfører 2000 kroner som «Hævet hos Hegel og indbetalt i huskassen». Om Jacob Hegel, se 02.07.1870. SIBR. 
13.02 (ti) Skriver kort brev til ukjent mottager: «Fremmede manuskripter blir ikke antatt til gjennomlesning. Deres er derfor for lengst tilbakesendt som postpakke.» (oversettelse fra tysk ved HIS). «Når vi døde vågner» (Wenn wir Todten erwachen) av 26.01.1900 oppført av 
Leipziger Stadttheater i Altes Theater, Leipzig. Også oppført der 14.02. og 19.02.1900 i 
Neues Theater, Leipzig. Friedrich Taeger (se 02.03.1895) spilte i rollen som «Arnold Rubek», Frl. Rocco (ukjent) som «Maja Rubek», Oskar Borcherdt (se 10.10.1889) som «Godseier Ulfheim», Paula Mancke (se 11.02.1893) som «Irene». Regi ved Leopold Adler (se 05.12.1896). Oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw referert 29.01.1900 omtalt i Volkswacht für Schlesien, Posen und die Nachbargebiete. Se 28.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» København. Ibsen.nb.no, IBS. 
14.02 (on) «Når vi døde vågner» (När vi döda vakna) av 26.01.1900 oppført på Svenska 
Teatern (ledet av Albert Ranft, se 01.10.1886), Stockholm. Første oppsetning av stykket i Sverige. Første av 15 forest., spilt 11 ganger frem til 07.03.1900 på Svenska Teatern, og 4 ganger fra 15. til 18.03.1900 som turné på Stora teatern, Göteborg. August Lindberg (se 16.10.1878) spilte i rollen som «Arnold Rubek», Julia Håkansson (se 28.10.1887) som «Maja Rubek», Tore Svennberg (se 05.05.1885) som «Godseier Ulfheim», Gerda Lundeqvist (se mai 1891) som «Irene». Regi ved Harald Molander (se 1883), scenografi ved Carl Grabow (se 22.08.1883), oversettelse ved Edvard Alkman (se 1893). Se 29.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw, og 13.02.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Leipzig. Ibsen.nb.no, HIS («Oppførelse»), HISB15s770, IBS, Ystad, s. 161. 
15.02 (to) Oppføring av «Når vi døde vågner» Stockholm referert 14.02.1900 anmeldt av Tor Hedberg (se 19.02.1891) i Svenska Dagbladet, av Georg Nordensvan (se 27.09.1883) i Aftonbladet, av Pehr Staaff (se 31.01.1885) i Dagens Nyheter. Ystad, s. 161-162+169+171. 
16.02 (fr) «Når vi døde vågner» av 19.12.1899 anmeldt av William Morton Payne (se januar 1891) i The Dial, Chicago. Oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw referert 29.01.1900 omtalt i Volkswacht für Schlesien, Posen und die Nachbargebiete, og oppføring av «Når vi døde vågner» Stockholm referert 14.02.1900 anmeldt av Karl Warburg (se 08.06.1877) i Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning, og i Morgenbladet, Kristiania. Se 29.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw. Ibsen.nb.no, NBI, Ystad, s. 162+169. 

17.02 (lø) «Når vi døde vågner» (Naar vi døde vaagner) av 26.01.1900 oppført (på dansk) av Thorvald Koefods Selskab i Scandia Hall i Chicago, Illinois. Regi ved Thorvald Koefod (ukjent), scenografi ved den danske billedhugger H. Henriksen (ukjent). Første oppføring av stykket i USA. Urd, Kristiania, publiserer en diskusjon om «Når vi døde vågner» av 19.12.1899 i en (fiktiv) «dameklubb» i artikkelen «Dameklubben». Se 08.02.1900 for oppføring av «Vildanden» Hamburg, og 26.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Stuttgart. Ibsen.nb.no, HIS («Oppførelse»), HISB15s771, NBI, IBS. 
18.02 (sø) «Når vi døde vågner» (Wenn wir Toten erwachen) av 26.01.1900 oppført på Stadttheater Posen i Poznań, Polen. Hans Wahlberg (se 11.02.1900) spilte i rollen som 
«Arnold Rubek», Frk. Graben (ukjent) som «Maja Rubek», Hr. Marlow (ukjent) som «Godseier Ulfheim», Frk. Santen (ukjent) som «Irene». Regi ved Woldemar Runge (se 05.07.1897). Oppførelsen omtalt (på ukjent dato i 1900) i Bühne und Welt II (1899-1900). Illustreret Tidende (nr 21), København, publiserer artikkelen «Digterstatuerne i Kristiania», om HIs og Bjørnstjerne Bjørnsons (se vår 1850 Christiania) statuer foran Nationaltheatret. 
Ibsen.nb.no, NBI, IBS. 
19.02 (ma) Se 11.02.1900 for oppføring av «Et dukkehjem» Polen, 26.10.1899 for oppføring av «Hedda Gabler» Wroclaw, og 13.02.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Leipzig.

21.02 (on) Oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw referert 29.01.1900 omtalt i Volkswacht für Schlesien, Posen und die Nachbargebiete. Se 29.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw. Ibsen.nb.no. 
22.02 (to) Jens Braage Halvorsen (se 20.03.1880) dør. Kristofer Janson (se vinter 1864) holder foredrag («Ibsen och hans diktning»)/analyserer «Brand» av 16.03.1866, «Peer Gynt» av 14.11.1867, «En folkefiende» av 28.11.1882, «Catilina» av 12.04.1850 og revidert mars 1875, «Kjærlighedens Komedie» av 31.12.1862 og revidert 03.05.1867, og «KongsEmnerne» av slutten oktober 1863 og revidert 10.11.1870 i Vetenskapsakademiens hörsal i Stockholm. NBI. 
23.02 (fr) Skriver brev til August Larsen (se 18.09.1867), bla: «Det gjorde mig bitterligt ondt at erfare at De tænker Dem muligheden at snart at træde du af den Gyldendalske forretning. Jeg synes ikke jeg kan tænke den tanke. Men hvad der end skér, så er jeg forvisset om at det gode, mangeårige venskab mellem Dem og mig vil bestå og at forbindelsestrådene mellem os ikke helt vil blive overklippede. -» Larsen sluttet først i 1903, da Gyldendal gikk sammen med Nordisk Forlag. Videre: «J.B. Halvorsens uventede dødsfald vil føles som et uerstattelig tab og savn i mange retninger. Dem var han oprigtigt hengiven. Mig også; og derhos tjenstvillig og hjælpsom til det yderste. -» Jens Braage Halvorsen (se 20.03.1880) døde dagen før. Og om Karl Larsen (se 13.10.1889 og sist 06.02.1900): «Jeg håber at deres brodersøn nu er kommen i god behold tilbage fra sin vinterrejse og at han har bragt Dem mine hilsener. Det var mig en stor fornøjelse at få tale lidt med ham. Desværre var han så altfor optagen af sine mange ældre og nyerhvervede bekendtskaber. Og jeg har trukket meg næsten ganske ud af selskabslivet hersteds.» «Et dukkehjem» (Nóra) av 21.12.1879 oppført av Makó Lajos társulata i Timişoara, Romania (tidligere Temesvár, Ungarn). Emilia Márkus (se 04.10.1889) gjestespilte i rollen som «Nora». Foredrag i Stockholm referert 22.02.1900 omtalt i Aftonbladet, Stockholm. Oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw referert 29.01.1900 omtalt i Volkswacht für Schlesien, Posen und die Nachbargebiete. Se 29.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw. Ibsen.nb.no, HISB15s514, NBI, IBS. 
24.02 (lø) «Kjæmpehøien» («Das Hünengrab») av 26.09.1850 (og revidert 02.01.1854) oppført i Deutsches Volkstheater, Wien. Melanie Ermath (1881-1948, tysk skuespillerinne) spilte i rollen som «Blanka». Oversettelse ved Emma Klingenfeld (se februar 1875). Første tyskspråklige oppsetning av stykket. Oppføringen omtalt i Neue Freie Presse, Wien. Oppføring av «Når vi døde vågner» Stockholm referert 14.02.1900 anmeldt av Johan Nordling (1863-1938, svensk redaktør og forfatter) i Idun, Stockholm. Ibsen.nb.no. 
25.02 (sø) «De unges Forbund» (The League of Youth) av 18.10.1869 oppført av Stage Society på Vaudeville Theatre, London. Den første engelskspråklige oppsetningen av skuespillet. T.B. Thalberg (1864-1947, eg. Thalberg Corbett, engelsk skuespiller) spilte i rollen som «Sakfører Stensgård», George Sutton Titheradge (1848-1916, engelsk-australsk skuespiller) som «Kammerherre Brattsberg», Harley Granville-Barker (1877-1946, engelsk skuespiller, regissør, kritiker, teaterdirektør og dramatiker) som «Erik Brattsberg». Oversettelse ved William Archer (se 1878), produsent Charles Charrington (se 28.05.1889).
Oppføring av «Kjæmpehøien» Wien referert 24.02.1900 omtalt i Neue Freie Presse, Wien, og Wiener Zeitung. Se 05.04.1899 for oppføring av «Et dukkehjem» Hamburg. Ibsen.nb.no, HISB15s771, IbsDavis, s. 334 (note 1), og i «Appendix A», s. 401, IBS. 
27.02 (ti) Hans F.L. Schrøder (se 02.11.1878) publiserer artikkelen «Erindringer fra mit theaterliv : forts. fra nr 148 : 'Gengangere' - Gengangerstriden : I.» i Aftenposten (nr 151). 
NBI. 
Mars. Se 27.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Hannover, og 20.02.1899 for oppføring av «Et dukkehjem» Brasil. Se innledningsvis 1900 om Brandes’ «Samlede skrifter», bind 3. Se også innledningsvis 1900 om fotografering av HI. 

(Hauk Aabel)

(Tidlig?) Vår (sannsynligvis før HIs hjerneslag referert 13.03.1900). Hauk Erlendssøn Aabel (1869-1961, norsk skuespiller) blir sendt opp til HI på vegne av en fri teatergruppe for å be om lov til å fremføre «Et dukkehjem» under den store Nordlandsturnéen (se 22.06.1900) de planla til sommeren. Aabel ringte på døren nede, og det var piken, Helga Helgesen (se 15.10.1895), som åpnet. Han fikk straks audiens: «I mellemtiden, mens piken meldte mig, blev jeg anvist sete på forgylt stol betrukket med silke i en stor lys stue som vendte ut til gaten.» Der satt han ytterst på stolkanten og stirret nervøst mot døren som han ventet at dikteren hvert øyeblikk skulle kom inn av. Snart sto han der, vennlig og høflig i sin tilknappede sorte diplomatfrakk. Hauk Aabel følte det var noe klokt og godt i dikterens mønstrende øyekast som straks gjorde ham rolig og tillitsfull. Han fremsa sitt ærend. HI forhørte seg om rollebesetningen: 
  «- Hvem skulde i tilfelle spille Nora og Helmer? 
-  Jo, det var da fru Anna Ivarson og hennes mann William Ivarson fra Bergens teater. Dikterens grublende trekk lysnet påtagelig. - Ja, det lar sig høre. Jeg har sett fruen spille rollen her i byen, og hun var meget flink. Hvem har De til Krogstad? 
-  Harald Otto. 
-  Ja, det lar sig også høre. Men så vil jeg gjerne også vite hvem der skal spille doktor Rank? Med nedslagne øine og meget skyldbevisst fikk jeg fremstammet at jeg selv var utsett til denne vanskelige post. Det forekom mig at et lite ironisk smil lekte om hans tillukkede leber, og at en viss overraskelse steg op i hans vennlige åsyn. Det blev en liten pinlig pause.   
- Er De sønn av Andreas Aabel, forfatteren af  'Se Norges Blomsterdal'? Ikke uten en viss stolthet bekreftet jeg dette gledelige faktum. 
-  Ja, det kan jo hende De sitter inne med evner som jeg ikke kjenner, men det er ingen lett rolle, det kan jeg forsikre Dem! Men jeg får vel hjelpe dere da, siden dere har det så vanskelig.  
  Gledestrålende takket jeg ham for hans godhet. 
-  Noget honorar kan jeg altså ikke vente. Men jeg forlanger at alle gjør sitt beste, og går det godt, må dere sende mig et telegram.» Morten Andreas Leigh Aabel (1830-1901, norsk lege og leilighetsdikter). Om William Ivarson, se 04.02.1900, om Harald Otto og Anna Ivarson, se 22.06.1900. Edvardsen, s. 304-305 (note 9), Aabel, s. 52-54. 

01.03 (to) Se 26.10.1899 for oppføring av «Hedda Gabler» Wroclaw.
02.03 (fr) Oppføring av «De unges Forbund» London referert 25.02.1900 anmeldt i Dagbladet, Kristiania. NBI. 
03.03 (lø) Christen Collin (se 29.04.1894) publiserer artikkelen (del 1 av 3) «Björnson and Ibsen : a comparative sketch» i Ethical World, London. NBI. 

04.03 (sø) Morgenbladet (nr 142), Kristiania, publiserer artikkelen «Gengangere», en oppsummering av mottakelsen fra 13.12.1881 og fremover. Aftenposten (nr 169) publiserer artikkelen «Ibsens brev», en gjengivelse av HIs brev til Sophus Schandorph 06.01.1882 ifb «Gengangere» av 13.12.1881, samt artikkelen «'Genganger'-striden : de tre slag», bla med referanse til artikkel referert 27.02.1900. NBI. 

05.03 (ma) Skriver brev til Moritz Prozor (se 21.04.1887), bla: «Hvor vidt jeg kommer til at skrive noget nyt drama, véd jeg endnu ikke; men hvis jeg fremdeles får beholde den åndelige og legemlige kraft, som jeg endnu kan glæde mig ved, så vilde jeg vel ikke i længden kunne holde mig borte fra de gamle slagfelter. Men i dette fald vilde jeg da komme til at møde frem med nye våben og i ny udrustning. 
  De har i grunden ret når De siger at den serie, som afsluttes med epilogen, egentlig begyndte med 'Bygmester Solness'. Men mere indgående vil jeg ikke gerne udtale mig om dette. Overlader alle kommentarer og tolkninger til Dem.» Epilogen henviser til undertittelen på «Når vi døde vågner» av 19.12.1899. Dette var det siste brev HI skrev før hjerneslaget referert 13.03.1900, og han skrev ingen flere dramaer. «Gengangere» av 20.05.1882 oppført på Nationaltheatret, Kristiania. Thora Hansson (se Neelsen 24.02.1876) og Sophie Reimers (se 31.10.1879) spilte i rollen som «Helene Alving», Halfdan Christensen (se 19.02.1897) som «Osvald Alving». Regi ved Bjørn Bjørnson (se 26.10.1883), scenografi ved Jens Wang (se 1889). Musikk: Ludwig van Beethovens (se 16.03.1894) «Ouverture til Egmont», Robert Schumanns (se 25.01.1897) «Abendlied» og Johan Svendsens (se 27.02.1889) «Andante funèbre». HI skal ha vært til stede på generalprøven (på ukjent tidspunkt). Iht Hans WiersJenssen (se 26.04.1898) også oppført 07.09.1905. Bjørnson skriver: «Da jeg for første gang på norsk opførte ˈGengangereˈ ba Schrøder mig om å få sitte i fremmedlosjen i Nationalteatret. Forestillingen hos oss var ikke på langt nær slik det gamle teater hadde kunnet spille det. Men det virket jo sterkt allikevel. Jeg hadde Ibsen i min losje. Han takket mig meget fordi jeg endelig hadde fremført det. Lot også skuespillerne takke gjennem mig. Selv trippet han ut av teatret. Hurtig. Med godt humør i øinene. Jeg fulgte ham.» Om Hans Schrøder, se 02.11.1878. «Når vi døde vågner» (Wenn wir Todten erwachen) av 26.01.1900 oppført av Münchener Literarische Gesellschaft på Theater am Gärtnerplatz, München. August Ellmenreich (se 02.11.1891) spilte i rollen som «Arnold Rubek», Clara Rabitow (1879-1946, gift Heine, tysk skuespillerinne) som «Maja Rubek», Fritz Basil (eg. Friedrich Basil, se 28.03.1899), som også hadde regien, som «Godseier Ulfheim», Gretchen Swoboda (se 28.03.1899) som «Irene». Victor de Brabandère (1866-1946, belgisk-amerikansk prest) publiserer artiklene «Le nouveau drame d’Ibsen» (om «Når vi døde vågner» av 19.12.1899) og «Solness le constructeur» (om «Bygmester Solness» av 12.12.1892) i La Lutte : revue mensuelle, Brüssel. «Når vi døde vågner» av 19.12.1899 (eller muligens oppføring referert 28.01.1900) omtalt i Politiken, København. Også en forhåndsomtale av oppføringen i Berlin referert 17.03.1900, og om Otto Brahm (se 02.02.1884), omtalt i avisen av signaturen «S.-». Se 26.10.1899 for oppføring av «Hedda Gabler» Wroclaw. HIS («Oppførelser»), Ibsen.nb.no, Figueiredo, «Masken», s. 275, HISB15s515, NBI, BKS, s. 122, IBS, Wiers-Jenssen, s. 109-110+175, Bjørnson (Det gamle teater), s. 179-180. 

06.03 (ti) Aftenposten (nr 173) skriver om den kommende oppføring av «Når vi døde vågner» i Berlin referert 17.03.1900, og om kritikker av «Gengangere» av 20.05.1882 (og sannsynligvis bla av oppføringen Kristiania referert 05.03.1900) i nordisk presse. Oppføring av «Gengangere» Kristiania referert 05.03.1900 anmeldt av signaturen «L.H.» (sannsynligvis Lars Holst, se 18.10.1869) i Dagbladet, Kristiania, av Nils Vogt (se 09.12.1882) under signaturen «-8-» i Morgenbladet, Kristiania, og av Kristofer Randers (se 22.02.1880) i Aftenposten (nr 172), som også kommer med en tilføyelse i aftennummeret (nr 173) samme dag. Signaturen «En tilskuer» publiserer artikkelen «Gjengangere : fra mythens skjær til lamperekkens lys : efter førsteopførelsen» i Aftenposten (nr 172). NBI. 

07.03 (on) Oppføring av «Når vi døde vågner» München referert 05.03.1900 anmeldt i Münchner Neueste Nachrichten. Jacob Worm-Müller (1900) publiserer artikkelen «'Naar vi døde vaagner' : Hr. Teaterchef Schrøders Epilog til 'Gengangertriden'» i Dagbladet, Kristiania, en kommentar til sjefen på Christiania Theaters erindringer om «Gengangere» av 20.05.1882, offentliggjort i Aftenposten (se 27.02.1900) ved Nationaltheatrets premiere på skuespillet referert 05.03.1900. Se 14.02.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Stockholm. Ibsen.nb.no, NBI, IBS. 

08.03 (to) «Vildanden» (Die Wildente) av 09.01.1885 oppført på Königliches Hoftheater in 
Stuttgart. Carl Salomon (se 07.03.1878) spilte i rollen som «Grosserer Werle», Wilhelm 
Göhns (se 30.09.1897) som «Gregers Werle», Siegmund Amanti (se 30.09.1897) som «Gamle Ekdal», Sigmund Lautenburg (se 04.03.1888) fra Residenztheater in Berlin gjestespilte i rollen som «Hjalmar Ekdal», Alexandrine Rossi (se 16.10.1889) som «Gina Ekdal», Tilli Heuser (ukjent) som «Hedvig». Regi ved Hans Meery (se 29.09.1889), oversettelse ved Marie von Borch (se januar 1884). Oppføring av «Hedda Gabler» Trondheim referert 09.03.1900 omtalt i Trondhjems Adresseavis. Ibsen.nb.no, IBS. 

09.03 (fr) «Hedda Gabler» av 31.01.1891 oppført (på svensk) av Emil Wetterstrands sällskap på Trondhjems Theater. Første av 4 forest. frem til 20.03.1900. Emil Wetterstrand (1867?1939, svensk-amerikansk skuespiller og teaterleder) spilte i rollen som «Jørgen Tesman», Clara Olivia Wetterstrand (1862-1941, født Stromberg, svensk-amerikansk skuespillerinne) som «Hedda Tesman». Trolig også spilt i Sverige. Ibsen.nb.no, IBS. 

10.03 (lø) HI bokfører 2583 francs (1869 kroner) som franske royalties fra Société des auteurs et compositeurs dramatiques, og 150 kroner som utbytte (for 1899) fra aksjer i Bergen Kreditbank. Oppførelse av «Hedda Gabler» Trondheim referert 09.03.1900 omtalt i Trondhjems Adresseavis. Se 04.05.1899 for oppføring av «Et dukkehjem» Weimar. Ibsen.nb.no, HISB15s517, SIBR, IBS. 

11.03 (sø) «Når vi døde vågner» av 19.12.1899 omtalt i L’illustrazione italiana. Se 
02.12.1899 for oppføring av «Et dukkehjem» Ungarn. GiuDamD, s. 283 (note 22). 

12.03 (ma) HI deltar på ball på Slottet i anledning kronprinsesse Victorias (muligens Victoria av Baden, 1862-1930, kronprinsesse, dronning av Sverige fra 1907) fødselsdag. Ikke mindre enn 1600 innbydelser var utstedt (se også 13.03.1900). Oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw referert 29.01.1900 omtalt i Volkswacht für Schlesien, Posen und die 
Nachbargebiete. Se 29.01.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Wroclaw. Ibsen.nb.no, HISB15s771, Edvardsen, s. 306. 

Første hjerneslag 


13.03 (ti) HI blir syk og får muligens sitt første hjerneslag, noe som resulterte i parese i venstre fot (forenlig med en vaskulær hendelse i forsyningsområdet til høyre arteria cerebri anterior). Kong Oscar II (se 25.04.1858) overlot HI nøkkel (på ukjent tidspunkt, men muligens ikke før slaget i mars 1903) til den avstengte Dronningparken så han skulle ha et sted hvor han kunne spasere i fred. Morgenbladet skriver en reportasje om slottsballet dagen før. Ifølge den var det tett av tilskuere som ønsket å få et glimt av gjestene i det de ankom slottet. «Selskabets Spidser» samlet seg i den store dansesal. Avisen nevner foruten HI den norske og svenske statsministeren, stortingspresidentene, regjeringsmedlemmene og den nye kabinettsekretæren i utenriksministeriet, Thor von Ditten (1860-1936, norsk diplomat). Til slutt ankom kongen (Oscar II, se 25.04.1858), prins Eugen (se 13.04.1898) og kronprins Gustaf V Adolf (se 30.12.1878). Oppføring av «Hedda Gabler» Stockholm referert 

14.02.1900 anmeldt av Gunnar Heiberg (se 30.12.1878) i Verdens Gang. HISB15s18+516517+771+776, Tidsskrift for Den norske legeforening (nr 11), 2006, s. 1497+1498, NBI, Ibsen.nb.no, Figueiredo, «Masken», s. 469. 

15.03 (to) Oppføring av «Når vi døde vågner» Chicago referert 17.02.1900 omtalt i Aftenposten, Kristiania. Se 14.02.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Göteborg. 
Ibsen.nb.no, Edvardsen, s. 306. 

16.03 (fr) Oppføring av «Når vi døde vågner» Göteborg referert 14.02.1900 anmeldt av signaturen «J.A.» i Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning, av signaturen «G.B.» i Göteborgs Morgonpost, av signaturen «Kj.» (del 1 av 2) i Göteborgs Aftonblad, og av signaturen «-q-» i Göteborgsposten. NBI. 

17.03 (lø) «Når vi døde vågner» (Wenn wir Toten erwachen) av 26.01.1900 oppført på 
Deutsches Theater, Berlin, Tyskland. Første av 22 forest., spilt sesongene 1899-1900 og 
1900-1901. Emanuel Reicher (se 09.01.1887) spilte i rollen som «Arnold Rubek», Gisela 
Schneider (ukjent) som «Maja Rubek», Rudolf Rittner (se 02.06.1892) som «Godseier 
Ulfheim», Louise Dumont (se 02.11.1891) som «Irene». Regi ved Emil Lessing (se 
07.01.1897). Oppførelsen anmeldt (på ukjent dato i 1900) av Karl Frenzel (se 25.03.1876) i 
Deutsche Rundschau, og av Max Lorenz (se 19.10.1899) i Preuszische Jahrbücher, Berlin. Se 26.10.1899 for oppføring av «Hedda Gabler» Wroclaw. HIS, Ibsen.nb.no, HIS («Oppførelse»), NBI, IBS. 

18.03 (sø) Oppføring av «Når vi døde vågner» Berlin referert 17.03.1900 anmeldt (del 1 av 2) av Alfred Schmidt (ukjent, muligens tegneren Alfred Schmidt, se 1895) i Politiken (nr 77), København. Se 14.02.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Göteborg. Ibsen.nb.no, NBI. 

19.03 (ma) Aftenposten (nr 208) skriver (i aftenutgaven) at HI pga «Ildebefindende» («let angreben af Influenza») ville være forhindret fra å motta besøk på fødselsdagen dagen etter. Oppføring av «Gengangere» Kristiania referert 05.03.1900 anmeldt i Aftenposten, og oppføring av «Når vi døde vågner» Göteborg referert 14.02.1900 anmeldt av signaturen «Kj.» (del 2 av 2) i Göteborgs Aftonblad. Se 06.02.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Kristiania. Tidsskrift for Den norske legeforening (nr 11), 2006, s. 1497 (note 11), Edvardsen, s. 306 (note 2). 

20.03 (ti) Oppføring av «Når vi døde vågner» Berlin referert 17.03.1900 anmeldt (del 2 av 2) av Alfred Schmidt (ukjent, muligens tegneren Alfred Schmidt, se 1895) i Politiken (nr 79), København, og i Aftenposten og Morgenbladet, Kristiania. Se 09.03.1900 for oppføring av «Hedda Gabler» Trondheim. Ibsen.nb.no, NBI. 

21.03 (on) «Rosmersholm» av 17.01.1887 oppført (på tysk) på Lobe-Theater, Wroclaw 
(Breslau), Polen. Første av 3 forest., de andre 23.03. og 02.04.1900. Rudolf Lettinger (se 
16.10.1889) spilte i rollen som «Johannes Rosmer», Vilma Illing (se 26.10.1899) som «Rebekka West», Julius Barna (ukjent) som «Rektor Kroll». Oppføringen omtalt i Volkswacht. Oppføring av «Når vi døde vågner» Berlin referert 17.03.1900 anmeldt i Morgenbladet (nr 184), Kristiania. Ibsen.nb.no, NBI, IBS. 

22.03 (to) «Når vi døde vågner» av 19.12.1899 utgitt på engelsk («When We Dead Awaken 
a dramatic epilogue in three acts»), oversatt av William Archer (se 1878), London, W. Heinemann. Utgaven anmeldt anonymt i Athenaeum (på ukjent dato i 1900), og av Jack Thomas Grein (se 20.02.1891) på ukjent dato og i ukjent medium (men muligens i Sunday Times). HISB15s499+771, HIS («Oversettelser» og «Utgivelse»). 

23.03 (fr) Oppføring av «Rosmersholm» referert 21.03.1900 omtalt i Volkswacht. Se 
21.03.1900 for oppføring av «Rosmersholm» Wroclaw. Ibsen.nb.no, IBS.
24.03 (lø) Christen Collin (se 29.04.1894) publiserer artikkelen (del 2 av 3) «Björnson and Ibsen : a comparative sketch» i Ethical World, London. NBI. 
26.03 (ma) HI mottar/bokfører £ 120 (2160 kroner) som honorar for engelsk utgave av «Når vi døde vågner» (se 22.03.1900), bare to tredjedeler av det Heinemann betalte for «John Gabriel Borkman» av 15.12.1896. «Når vi døde vågner» (Wenn wir Toten erwachen) av 
26.01.1900 oppført på Residenz-Theater Wiesbaden, Tyskland. Også oppført 28.03.1900. 
Otto Osmarr (se 16.10.1889) gjestespilte i rollen som «Arnold Rubek», Gusti Kollendt (ukjent) som «Maja Rubek», Gustav Schultze (1848-etter 1903, tysk skuespiller) som «Godseier Ulfheim», Sofie Schenk (ukjent) som «Irene». Regi ved Alduin Unger (ukjent). Oppføringen omtalt i Wiesbadener Bade-Blatt samme dag. HISB15s512, Meyer, s. 790 (note 1), SIBR, IBS. 

27.03 (ti) «Når vi døde vågner» (Wenn wir Todten erwachen) av 26.01.1900 oppført av 
Vereinigte städtische Theater Graz på Stadttheater Graz, Østerrike. Også spilt 30.03. og 
02.04.1900. Julius Grevenberg (se 14.12.1892) spilte i rollen som «Arnold Rubek», Marie Dewal (ukjent) som «Maja Rubek», Eduard Mebus (1865-1936, østerriksk skuespiller og regissør) som «Godseier Ulfheim», Frk. Heuser (ukjent, muligens Tilli Heuser, se 08.03.1900) som «Irene». Regi ved Otto Purschian (1858-1904, tysk skuespiller, regissør og intendant). Oppførelsen omtalt i Grazer Tagblatt samme dag. Ibsen.nb.no, IBS. 

28.03 (on) «John Gabriel Borkman» (Jan Gabriel Borkman) av 10.01.1897 oppført på Teatr 
Rozmaitości i Warszawa, Polen. Første av 14 forest., de andre 29.03., 30.03., 31.03., 01.04., 02.04., 03.04., 05.04., 07.04., 10.04., 24.04., 26.04. og 06.05.1900. Boleslaw Ladnowski (se 30.12.1882), som også hadde regien, spilte i rollen som «John Gabriel Borkman», Wanda Barszczewska (se 24.04.1899) som «Gunhild Borkman», Teodor Aleksander Roland (1862-1928, polsk skuespiller) som «Erhart Borkman», Aleksandra Lüde (se 10.12.1892) som «Ella Rentheim», Irena Horwath (1865-1943, polsk skuespillerinne) som «Fanny Wilton», Mieczyslaw Frenkiel (1858-1935, polsk skuespiller)  som «Vilhelm Foldal», Helena Maria Rolandowa (1872-1952, eg. Helena Maria Konopka av Szymborskich, polsk skuespillerinne) som «Frida Foldal». Scenografi ved Karol Klopfer (se 10.12.1892), oversettelse ved Aleksandra Callierowa (1854-1924, polsk forfatterinne). Oppføring av «Når vi døde vågner» Graz referert 27.03.1900 anmeldt av Hermann Kienzl (se 18.05.1895) i Grazer Tagblatt (nr 87). Se 20.10.1899 for oppføring av «Et dukkehjem» Braunschweig, 26.03.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Wiesbaden (som også omtalt i Wiesbadener Bade-Blatt denne dag), og 06.01.1899 for oppføring av «Rosmersholm» Hamburg. Ibsen.nb.no, IBS. 

29.03 (to) «Et dukkehjem» (Nora, oder: Ein Puppenheim) av 21.12.1879 oppført på Stadttheater Aachen, Tyskland. Max. Foerstner (ukjent) spilte i rollen som «Torvald Helmer», Jenny Adorf (ukjent) som «Nora». Oversettelse ved Wilhelm Lange (se desember 1877). Oppføringen omtalt i Echo der Gegenwart samme dag. Oppføring av «Når vi døde vågner» Graz referert 27.03.1900 omtalt i Grazer Tagblatt. Se 28.03.1900 for oppføring av «John Gabriel Borkman» Warszawa, og 27.03.1900 for oppføring av «Når vi døde vågner» Østerrike. Ibsen.nb.no, IBS. 

30.03 (fr) Georg Brandes (se 25.04.1866) foreleser om HI på Leopoldstadt Casino i Budapest. Oppføring av «Når vi døde vågner» Graz referert 27.03.1900 omtalt i Grazer Tagblatt. Se 28.03.1900 for oppføring av «John Gabriel Borkman» Warszawa. HIS, Ibsen.nb.no, IBS. 


31.03 (lø) Christen Collin (se 29.04.1894) publiserer artikkelen (del 3 av 3) «Björnson and Ibsen : a comparative sketch» i Ethical World, London. Se 28.03.1900 for oppføring av «John Gabriel Borkman» Warszawa. NBI. 

For innledning, trykk her. For forrige innlegg, trykk her. For neste innlegg, trykk her. (Entry updated 18.08.2019)

#Ibsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar