13.03.2019

Edvard Munch drar frem geværet

Ludvig Peter Karsten (1876-1926, norsk maler) var en hissig kar. Edvard Munch var også litt av en kruttlapp. At Karsten var kunstnerisk influert av Munch hersker det liten tvil om. De to omgikk også, i hvert fall mellom 1901 og 1905 da begge oppholdt seg periodevis vår- og sommertid i Åsgårdstrand. I 1905 dro Karsten til Son, det er mulig at en slåsskamp mellom de to var utslagsgivende for skifte av «revir». Rolf Stenersen beretter i sin biografi:

(Edvard Munch - Slagsmålet)
«ˈDe kan da skjønne Ludvig Karsten ikke var noe ondt menneske,ˈ sa Munch like etter at Karsten var død. ˈEt ondt menneske kan ikke male slik. Jeg tror han fant på så mye faenskap bare for å skjule at han var svak og god. Ja, De har da hørt om den gang han kjøpte fire flasker brennevin og langet dem inn gjennom vinduet på et gamlehjem? Det ble et helvetes leven. En av gamlingene falt i trappen. Brakk nakken og døde.
  - Han var jo full, sa Karsten. - Da merker en ikke sånt!
  Kanskje var det derfor Karsten drakk. Han var nærtagen og orket ikke være edru. Det er sannelig ikke lett å være menneske. Det er ikke alle givet å være listig som en slange, tam som en due og vill som en tiger. Det må til, skal en kjempe seg fram her i verden. Vi sloss engang i fylla, og etter å ha hivd ham nedover trappen - han kunne ikke slåss - hentet jeg bøssa, siktet og skjøtt [sic.]. Det er bare en tomme som reddet meg fra å treffe. Ofte tenker jeg på det. Det plager meg ennå. Tenk om jeg hadde truffet. Jeg har prøvd å male det. Det blir bare et sommernattlandskap med en mann som sikter med en bøsse.ˈ»

(Ludvig Karsten - Badende gutter)
Kilde: Rolf Stenersen: «Edvard Munch : nærbilde av et geni», Oslo, Gyldendal, 1945, s. 59-60.
For forrige innlegg, trykk her. For neste innlegg, trykk her.
#Munch

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar